webForumDet fria alternativet

Räckvidd trådlöst nätverk?

Nätverk

5 svar · 598 visningar · startad av Edward

Medlem sedan juni 200016 inlägg
Frågan#1

Hej! Jag funderar på att sätta upp ett trådlöst nätverk hemma. Jag har min "huvuddator" i källaren men kommer även att ha en dator på övervåningen, alltså två våningar upp. Det är betongväggar i källaren men taket mellan våningarna är trä.

Hur bra räckvidd har de vanliga hemmanätverken, tänker då speciellt mellan olika våningsplan? Kommer det att fungera?

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag löste det smidigt genom att använda husets elnät med två netgear wall-plugged ethernet bridge. Fungerar klockrent! :) Bara att plugga in i den ena i en elkontakt i källaren och den andra på övervåningen.

Sedan har jag för närvarande problem att komma åt min ISP med min nya router men det är ju en annan sak.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Vilken hastighet får du på de där ethernet över elnätet idag?

Spec 10mbps, ska klara 450-500kvm bostadsyta. Jag har bara lite snabbt testat att det fungerar (hållit på och krånglat med routern halva dan :( ) men jag slängde över en fil på 1mb på ett antal sekunder (6-8 gissar jag). Och då bor jag i ett gammal hus med ett elnät som är en riktig härva av gammalt och nytt, tillbyggt och ombyggt. Från ena hörnet i källaren till andra hörnet två våningar upp och den ena datorn är en slutkörd p2 450 med en hårddisk som skriver låååååångsamt... :)

Det verkar lovande i alla fall, betydligt enklare (och billigare) än att försöka få ett trådlöst nätverk att fungera vertikalt. Jag kan återkomma när jag har fått igång nätet ordentligt.

Nu har jag testat nätverket via elnätet lite mer och jag måste säga att det här är ju HIMLA smidigt! Jag tror nästan att produkten håller vad den lovar, det är en jäkla fart trots att jag gissar att förutsättningarna är ganska dåliga...

Rekommenderas om ni har svårt att få ett trådlöst nätverk att räcka till. Bara att plugga i och köra! :bire

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)