webForumDet fria alternativet

serveråtkomst slö inom LAN

Nätverk

7 svar · 530 visningar · startad av Hydr0matic

Medlem sedan sep. 2001118 inlägg
Frågan#1

Har nyligen kopplat en Netgear MR814v2 trådlös router här hemma. Till den har jag kopplat min webbserver och min PC.

Uteifrån funkar min server utmärkt, testa domänerna ->
http://danne.2ndfloor.se
http://hydr0matic.com

Men inom mitt LAN går det slött som F*N. Som den har problem att ta emot paket kanske. Vad kan vara fel ?

Måste fixa detta för att kunna jobba ordentligt. Hjälp uppskattas enormt...

Medlem sedan jan. 2004527 inlägg

Duplexproblem är nästan alltid boven. Annars kan det ju såklart vara den trådlösa delen, men du kanske har testat att köra med kabel också?

Jo, min egen dator är kopplad med kabel.

Påverkar inte duplex-problem all trafik ? .. Det är bara access till min server som går slött, och som sagt, bara inom mitt LAN. All annan trafik går super.

Medlem sedan jan. 2004527 inlägg

Duplexproblem är ju alltså olika duplex på två portar som sitter ihopkopplade, typ mellan din dator och routern, eller servern och routern. Kolla inställningarna på alla nätverkskort. Kan ju även vara en trasig kabel nånstans

Jo, alltså hade det påverkat all trafik i den felaktiga kopplingen? .. Hade problemet varit mellan min dator och routern hade all internettrafik på min dator varit trög, och hade det varit mellan servern och routern hade mina hemsidor varit tröga överallt, inte bara inom mitt LAN.

Det är alltså endast åtkomsten till min server inom mitt LAN som går trögt. Uteifrån funkar min server skitbra, och även övrig internettrafik inom mitt LAN.

Men har inte bra koll på duplex-problem så det kanske är möjligt även med ovanstående symptom?

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Hur ansluter du till sidorna? Via deras interna ip-adresser eller de domäner du anger ovanför?

via adresserna.... Det har funkat tidigare. Fast då hade jag webbservern som router också, dvs direkt kopplad i väggen.

Testade via ip-adressen nu och det funkade fint.

Tack Andy ! :)

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Np!

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)