webForumDet fria alternativet

Internet dör, men inte IRC, MSN etc.

Nätverk

18 svar · 511 visningar · startad av m_soderlund

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg
Frågan#1

Jag har en D-link DI-624+-router för att kommunicera trådlöst här hemma. Flera gånger om dagen är det dock så att just Internet lägger av och då menar jag att jag inte kan surfa på webbsidor i någon webbläsare, medan t.ex. IRC och MSN och ICQ fungerar utmärkt.

Om jag öppnar IE om och om igen under någon minuts tid så kommer uppkopplingen tillbaka igen, så det känns som att någonstans vilar routern sig när jag inte surfat på ett tag.

Har detta kanske något att göra med någon port i routern, eller?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

..det verkar dock som att om jag öppnar ett flertal IE-fönster på en och samma gång så drar uppkopplingen till webben igång igen. Men då måste det vara typ 15-20 IE-fönster inom loppet av 1-2 sekunder. Hrm.

Medlem sedan jan. 2004527 inlägg

verkar vara en pigg router :p

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Longshot: DNS-strul? Vad använder du dig av för DNS-servrar?

Hrm. Både primary och secondary DNS i konfigurationsverktyget för routern är 0.0.0.0.

Uppkopplingen är inte lika dålig längre sedan jag bröt strömmen till både modemet och routern och sen körde igen.

Kom gärna med fler tips! :)

Nu dör inte Internet längre, men trådlösa nätet går ner då och då. :l D-Link är skit, det är bara skit.

vad kör din dator mot för dns då?

Medlem sedan mars 20033 686 inlägg

Har samma problem med min D-Link-skit. :(

niklasw skrev:

vad kör din dator mot för dns då?

Jag vet inte. Vart kollar man upp det?

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Nästa gång internet går ner, kolla ifall någon pratar i telefon då. Här hemma är det så att internet bryts ifall någon pratar i den trådlösa telefonen. Riktigt jävla irriterande. :x

Nej, det beror inte på det, tyvärr. Nu har internetanslutningen dock fungerat som den ska i nästan 40 timmar!

Jag börjar tro att det är mitt nätverkskort som spelar mig spratt lite då och då. När det går blixtsnabbt på en annan dator hemma att komma ut på en webbsida så tar det mig typ 10 uppstartade IE-fönster och 10 sek innan något händer.

Kortet är inte inställt någonstans på att det ska vila och därmed spara ström när jag inte använder Internet. Vad kan det vara i så fall, om kortet är problemet?

Jag fortsätter.. sedan igår har samma problem återuppstått, om än det avhjälps genom att starta typ 10-15 IE-fönster på en gång (så att många anslutningar görs samtidigt och får igång webben typ)..

Dock börjar trådlösa nätverket gå ner allt oftare nu också - alltså inte längre bara uppkopplingen.

Snälla, vad tusan kan det vara? :(

Uppstår samma problem när du kör direkt, alltså utan routern då? Ganska lätt sätt att kolla om det är routern det beror på

När jag inte kör via routern brukar det fungera bra.

Medlem sedan maj 20033 218 inlägg

Upgradera firmware i routern?

Sjodahl skrev:

Upgradera firmware i routern?

Senast jag gjorde det så orsakade mig routern en x( :bla dag av frustration vilket ledde till ett byte av routern ifråga. x(

Jag uppgraderade routerns firmwire och routern slutade att fungera helt - precis som förra gången. :l

Om det kan vara till hjälp så blir uppkopplingen vilande ibland även om jag kör direkt modem-dator. Dvs precis som jag beskrev förut så måste jag öppna ett gäng IE-fönster på en gång för att få igång uppkopplingen igen. Jag har ett Speedtouch 510-modem.

Har hört elaka rykten som gör gällande att telia har korta timeout-tider för din atm-koppling mot dom, men det ska finnas program som håller denna vid liv om man säger så, kanske är nån här som har erfarenhet av detta? Inte alls säker på detta men har hört det ryktesvägen som sagt. :-)

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)