Efter att ha tröttnat på mitt 0,5Mbit ADSL från telia bestämde jag mig för att uppdatera till Telias 24 Mbit.
Varför Telia? För att de har bra support och inte brukar krångla + mina päron vill inte ha annat.
Efter att ha fått ringa till deras support en gång och be dem aktivera mitt 24Mbits abbonemang och yterligare en gång för att de skulle skicka mig ett ADSL2+ modem (som ingick) så fick jag äntligen snabbare bredband.
Till min besvikelse när jag mätte med konsumentverkets tptest (https://www.tptest.se) så kommer jag inte upp i högre hastigheter än 12Mbit eller 1,5MByte om ni föredrar det. Detta är frustrerande då det enbart är halva hastigheten av vad jag skall ha...
Nu vill jag veta om alla andra också har mitt probem och om någon ligger närmre 24Mbit gränsen. Ja menar det går ju aldrig i 24Mbit, men HALVA hastigheten??
Ska i alla fall felanmäla till deras suport imorgon... Tar för övrigt inte mer än ca 10 minuter för att få teknisk support och 5 minuter för kudtjänst. Så det är inte så överdrivet jobbigt...
24 Mbit är begränsat till 300 meter från telefonstationen om jag inte missminner mig, sen beror hastigheten på kvalitet på telefonkabel osv, så att komma upp i 24 Mbit kan man glömma
Jag litar inte så mycket på tptest. När jag fick Telia 24 installerat provade jag tptest och fick ungefär samma mätresultat. Då letade jag reda på ett par iso-filer från sunet och funet och laddade ner dem från vardera stället med 10 Mbit (var). Samtidigt plockade jag en fil till från stället där jag jobbar med 2Mbit och sedan lite strö-tjänster (radio seven). Så jag tycker det var rättså nära 24 Mbit :)