webForumDet fria alternativet

DI-624+ och dess programvara

Nätverk

13 svar · 318 visningar · startad av m_soderlund

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg
Frågan#1

Med min trådlösa D-Linkrouter DI-624+ medföljde ett program (D-Link Airplus G+ Wireless Utility) som jag nu har upptäckt orsakar störande hack etc. när jag kollar på film eller lyssnar på musik på datorn och allmänt segar ner processen för att göra saker och ting på datorn. (Musen hackar, program körs ej igång så snabbt som de borde etc. etc.)

Är det någon annan som upplevt samma problem? Och i så fall - hur löste ni det?
Alternativt - kan det vara något annat som ligger och stör?

Tacksam för alla svar jag kan få!

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Får jag fråga vad du har det programmet till?
Använder du det inte så släng ut det. ;)
Det bör väl finnas webinterface till routern om du inte kör via telnet eller liknande menar jag?

Okej, du har kanske en poäng, SirPeter. ;)
Tydligen ska programmet vara bra ifall om man vill nyttja Airplus G+-tjänsten i trådlösa nätverkskortet (i teorin ska det då kunna gå 8x snabbare än 802.11b att kommunicera fram och tillbaka..)

m_soderlund skrev:

(i teorin ska det då kunna gå 8x snabbare än 802.11b att kommunicera fram och tillbaka..)

I teorin ja. :)
Teori är ungefär som att tänka men filerna flyttas inte fort bara för att du tänker att det går fort. ;)

Nope, så sant. Jag ska testa att avinstallera skiten. Och då menar jag verkligen skiten, för D-link är värdelösa. :l

m_soderlund skrev:

D-link är värdelösa. :l

Ja? Det har jag hävdat i flera år men få vill lyssna tyvärr. ;)

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

Har samma som du (DI-624+) och har inga problem med det... Kan ett eventuellt service pack 2 krångla?

Jag vet inte.. men vad jag vet är i alla fall att jag inte skulle ha avinstallerat programmet, för med det avinstallerades drivrutinerna till det trådlösa nätverkskortet.. och nu vill inte det jag installerar från cd-skivan man fick fungera.. JAG HATAR ABSOLUT HATAR DE INKOMPETENTA IDIOTER SOM HAR GJORT D-LINKS ROUTRAR

Visst ja, glömde nämna att allt funkar skitbra när jag avinstallerade programmet.

Ta ner drivarna till enbart kortet då och lägg in dem.
Det brukar bara vara ett fåtal filer som behövs.
Vad är det för kort exakt?

D-Link DWL-G520+. Är det Netgear eller Linksys (eller nån annan tillverkare som gör routrar för hem och mindre kontor) som kan rekommenderas i stället?

Linksys för hemmabruk skulle jag vilja säga ja. T ex. deras modell som heter WRT54G. Finns på bland annat Dustinhome.
http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010066055

Jag tar ditt tips med mig, SirPeter..

Jag kan förresten tala om att det mesta verkar fungera nu.. sedan 20.30-tiden igår har jag dock försökt få igång min uppkoppling igen (för jag skulle aldrig ha avinstallerat programmet) och lyckades nyss på riktigt. :)

Ett tips om din D-linkrouter strular: nollställ den!

Okej, allt verkar fungera! Inget segar ner och det är helt super..! Det jag gjorde var alltså att avinstallera programmet (och med det drivrutinerna till trådlösa nätverkskortet).

Plockade ur kortet ur datorn, sedan letade jag upp drivrutiner på Dlinks hemsida och installerade program + drivrutiner igen. Satte i kortet i datorn och nollställde routern.. Voila!

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)