du kan börja med att se över dina TCP inställningar, finns färdiga profiler för det mesta :)
http://www.speedguide.net/files/TCPOptimizer.exe
sen om du fortfarande tycker det går långsamt, se över hur mycket CPU last mm. du har under testet.
21 svar · 618 visningar · startad av G*O*R*F
Hej !!!
Jag har idag Telia Bredband 8000, men har haft lite problem med hastigheten ett tag. Idag hade
jag FlexTronics på besök hemma, med egen bärbar dator och eget modem. Efter mycket testande
så upptäckte vi att det är min stationära dator som på något underligt vis är en flaskhals.
Jag har även en hyfsat ny bärbar dator, med endast Windows XP Pro installerat. Inga andra program
alls förutom Norton Antivirus & Firewall. När jag kör TP-test på den bärbara datorn, så ligger jag
på ca 10 Mbit i mottagning, både på TCP och UDP. Dessa fina värden får jag varje gång jag testar.
När jag kör TP-test på min stationära dator, så ligger jag endast på hälften av farten, alltså ca
4-5 Mbit. Jag märker en betydlig skillnad i hastighet när jag surfar på den stationära, mot den bärbara.
Jag vet att felet inte ligger i routern, modemet eller kablarna, eftersom jag plockar ur LAN-kabeln ur
den stationära datorn, och kopplar bara in den i min bärbara.
Det är alltså något i den stationära datorn som suger ur kraften på något sätt. Kanske ett program, kanske
någon hårdvara. Visst kan jag bara formattera den stationära datorn och hoppas på att det löser sig, men
det är ju en del jobb, som jag helst vill slippa. Sen för den delen så var det inte så länge sen jag gjorde
detta (2005-03-07).
Någon som har något tips på vad jag ska göra för att komma på var felet ligger?
du kan börja med att se över dina TCP inställningar, finns färdiga profiler för det mesta :)
sen om du fortfarande tycker det går långsamt, se över hur mycket CPU last mm. du har under testet.
stoffe-2k skrev:
Mina TCP-inställningar har jag svårt att tänka mig är något fel på.
Allt står på automatiskt, precis som i den bärbara. Jag har aldrig pillat på det.
CPU-användandet ligger på ca 5% bara under testet.
Tycker du din hårddisken hörs mycket under testet? isf, kanske du borde defragmentera den, fast, det låter oxå lite långsökt på en så pass ny installation... :/
stoffe-2k skrev:
Tycker du din hårddisken hörs mycket under testet? isf, kanske du borde defragmentera den, fast, det låter oxå lite långsökt på en så pass ny installation... :/
Nä, den låter inte ovanligt mycket.
Jag ska strax formattera tänkte jag, så kör jag TP-test det första jag gör efter installationen. :)
Jag hör av mig...
kolla spyware/adware
Nu har jag formatterat...
Jag körde TP-test det första jag gjorde efter installationen av Windows XP Pro SP-2.
Fortfarande samma "slöa" resultat.
M.a.o. så kan felet bara ligga i någon hårdvara nu.
Några tips?
eller drivrutinerna... till din hårdvara.
du har inga konstiga "events" i loggfilerna?
stoffe-2k skrev:
eller drivrutinerna... till din hårdvara.
Mmmm, men jag har inte installerat några drivrutiner till något än.
Windows har själv hittat det nödvändiga.
stoffe-2k skrev:
du har inga konstiga "events" i loggfilerna?
Öööö va? Vad menar du nu?
G*O*R*F skrev:
Mmmm, men jag har inte installerat några drivrutiner till något än.
Windows har själv hittat det nödvändiga.
Kanske just därför. windows må kanske hitta allt, men har troligtviss inte de mest optimerade drivrutinera.
G*O*R*F skrev:
Öööö va? Vad menar du nu?
start -> RUN -> eventvwr
Har du en massa gult och rött där så är det dax att fixa till dom innan du börjar mäta prestanda.
Vilka drivrutiner kan det vara fel på?
Jag har nu installerat dom senaste till nätverkskortet, grafikkortet och ljudkortet.
Biosen har jag redan den senaste.
Någon gul och någon röd fanns där väl (2-3 st.), men inte många.
Dom flesta har uppkommit nu under alla installationer jag gör.
Jag raderade alla loggar nu i alla fall, så får vi se om det dyker upp fler.
moderkort kräver oxå sina drivrutiner, Intel har sina, och VIA hade iaf sina 3in1 drivers tidigare.
Nu har jag lite nya uppgifter.
Det verkar som att det inte är min stationära dator som har en
slö anslutning, det är min bärbara som visar glädjesiffror. :h
Jag har nu testat med 4 datorer på samma kabel, och det är bara
min bärbara som får en hastighet på 8-10 Mbit/sek, resten ligger på ca 5 Mbit/sek.
Jag tyckte väl att det var lite konstigt att jag får en hastighet på 8-10 Mbit/sek med
min bärbara, när jag endast har Telia 8000 och bor 4-5 km från stationen.
Kan ni förklara detta då? :OO
Hur mäter du hastigheten då? TPtest är ju beroende av inställningar i datorn, tex storlek på MTU, vad man har för bufferstorlek på datorn och servern osv. Ett bättre sätt att tanka är att tex tanka en stor fil från sunet eller någon annan server med bra pipa och sen köra http://www.dumeter.com eller något sådant mätinstrument och se vad man får för snitthastighet.
Jag har exakt samma inställningar på allt i alla 4 datorerna, eftersom det
är jag som har ställt in allt i dom. Jag mäter givetvis mot samma server i TP-test också.
Jag har nu installerat DU Meter, men jag hittar fan ingen stor fil i SUNET.
Har du en länk till någon stor fil i SUNET? Typ +50 MB.
Ta en av filerna i
http://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/mandrakelinux/official/iso/i586/10.0/
Dom är på 600 meg nånting.
Så, nu har jag testat.
Jag ligger på ca 5 Mbit/sek hela tiden, så det är nog det riktiga värdet trots allt. :)
Jag tycker du ska prova ett annat nätverkskort. Låna ett bra av nån polare, gärna 3com eller liknande.