2 datorer + 1 modem!!?
40 svar · 1 535 visningar · startad av Guldstrand · sida 2 av 3
Frågan, av Guldstrand
Vad är det enklaste och billigaste sättet att koppla ihop 2 datorer (stationär + bärbar) till samma ADSL modem? Vad behövs?
Läs frågan i sin helhet →SirPeter skrev:
Usch! Det ser för avancerat ut, får nog köpa en kabel ändå. :(
Guldstrand skrev:
Då vet du ju dessutom att det blir rätt. ;)
SirPeter skrev:
Guldstrand skrev:
Då vet du ju dessutom att det blir rätt. ;)
Precis..! :r
Tack för all hjälp.
Tänk bara på att med en lösning som innebär korsad kabel mellan två datorer så kan du inte använda fler datorer framöver. Finns möjligheten att du kommer att göra det så är det klart bättre att du köper en router istället.
SirPeter skrev:
Tänk bara på att med en lösning som innebär korsad kabel mellan två datorer så kan du inte använda fler datorer framöver. Finns möjligheten att du kommer att göra det så är det klart bättre att du köper en router istället.
Hmm, ok!
Någon som kan tipsa om en bra och billig router? :r
Det gjorde bland annat jag ovan.
Lite OT men... Vad heter det på svenska med en TTP? Är det korsad kabel, eller korsad korskabel, eller korskopplad korskabel?
TP betyder ju Twisted Pair i sig själv.
TP står som du säger för Twisted Pair ja men det betyder att trådparen är tvinnade, inte korsade.
På engelska heter det ju Twisted Twisted-Pair.
Nope, det heter cross-over twisted pair.
Ok, jag har sett båda två iofs. Finns även refererat i en mängd kurslitteratur. cross-over är klart mer logiskt :)
Japp, det håller jag med om. Twisted bedtyder ju dessutom just tvinnad och det är ju precis vad paren är, inte kabeln i sig. :)
SirPeter skrev:
Om jag ska köra trådlöst med min bärbara dator, vad är då det bästa sättet? Vad behövs? (Använder Telias ADSL-tjänst)
Lyfter denna tråd lite..
Har nu ett Nokia Adsl modem från telia och en D-link DI 604 router, men börjar bli lite less på någon av delarna som nu sakt upp sig.. Wan porten får ingen kontakt med modemet men modemet funkar om man koppla det direkt in i en dator.
Vi funderar nu på att skaffa en ny router med w-lan för den bärbara datorn. Nu är då frågan om det är modemet som sakt upp sig finns det då bra routrar som har inbyggd modem och w-lan eller är det en dum ide att köpa en kombinerad?
Förslag på routrar med w-lan som folk har bra erfarenhet av.
Bör vel vara allt som bruka vara i en sådan, brandvägg, portdelning, osv sov.
Tacksam för svar, Mvh Joakim
Köp en switch istället, kostar några hundra bara ju, eller får du bara en ipadress av din ISP?
niklasw skrev:
Köp en switch istället, kostar några hundra bara ju, eller får du bara en ipadress av din ISP?
Yess får bara en ip av min ISP då jag har Telias ADSL.. Suger men bättre än inget..
Någon anna som har lite tips och förslag?
finns ju massor av trådar i forumet idag där det rekommenderas routrar med wlan.
D-LINK DGL-4300 http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010078475 tex.