webForumDet fria alternativet

Några bredbandsfrågor

Nätverk

4 svar · 378 visningar · startad av SimOnline

Medlem sedan juli 20031 132 inlägg
Frågan#1

Jag bor strax utanför Örebro och just nu håller Stadsnät i Örebro att bygga ut fiber i det område jag bor i. :e Några frågor om detta.

1. När man har Fiber-bredband, pluggar man fortfarande in modemet i vanliga telejacket, eller hur funkar det?

2. Lite av en följdfråga, är hastigheten beroende av avståndet till telestationen, som vid vanligt ADSL?

3. På Stadsnäts hemsida tittade jag vilka leverantörer som fanns och One (föredetta Bahnhof) verkade mest intressant. Någon som har erfarenheter av One? Får man en fast eller dynamisk IP? Enligt deras sidor får man en publik IP-adress, vad menar dom med det?

Tack på förhand :)

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Re: Några bredbandsfrågor

SimOnline skrev:

1. När man har Fiber-bredband, pluggar man fortfarande in modemet i vanliga telejacket, eller hur funkar det?

Har du en fiber-anslutning så behöver du inget modem, utan du har ett vanligt nätverksuttag i huset/lägenheten.

SimOnline skrev:

2. Lite av en följdfråga, är hastigheten beroende av avståndet till telestationen, som vid vanligt ADSL?

Nej, telestationen har inget med saken att göra.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

SimOnline skrev:

Enligt deras sidor får man en publik IP-adress, vad menar dom med det?

Det tolkar jag som att den ip-adress du tilldelas, också är den som syns utåt utanför deras nätverk. Annars kan det ju förekomma att alla abbonenter ser ut att ha samma ip-adress, vilket kan bli tokigt om någon annan abbonent missköter sig och blir ip-bannad, så att det drabbar dig med. Detta ska alltså inte behöva hända med en publik adress. Däremot tolkar jag det inte som att den skulle vara fast. Men min erfarenhet av dynamiskt tilldelade ip-adresser, är att man normalt sett brukar återfå samma adress. Men det finns ju självklart inga garantier för det.

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

SimOnline skrev:

Jag bor strax utanför Örebro och just nu håller Stadsnät i Örebro att bygga ut fiber i det område jag bor i. :e Några frågor om detta.

3. På Stadsnäts hemsida tittade jag vilka leverantörer som fanns och One (föredetta Bahnhof) verkade mest intressant. Någon som har erfarenheter av One? Får man en fast eller dynamisk IP? Enligt deras sidor får man en publik IP-adress, vad menar dom med det?

Tack på förhand :)

Förvänta dig inte att detta är något som kommer att gå snabbt inte. Inne i Örebro har större delen av stan haft fiber i marken från Stadsnät sedan 2001, och fortfarande hör större delen av stan inte någon tillgång till deras nät. Så hoppas som sagt inte för mycket. Sen är det väl inte säkert att du kan välja leverantör helt fritt. Det förutsätter ju att dom levererar till ditt område. http://www.one.se/download/18.41647f1026212d67f80006818/Adresser.txt inte många adresser anslutna.

Sen kommer flera av leveratörerna att erbjuda ADSL via Stadsnätet, men när det kan tänkas komma igång vågar jag inte ens tänka på.

Tänk på att Stadsnätet endast är stamnät.

Medlem sedan jan. 2004527 inlägg

Flytta till västerås istället, här har vi ett kanon-stadsnät!

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)