webForumDet fria alternativet

Bästa lösning adsl - pc - osx?

Nätverk

7 svar · 330 visningar · startad av :stefan:

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
Frågan#1

Tills nu har jag kört mitt adsl rakt in i Windowsburken, men jag blev med iBook häromdan och det trådlösa måste ju utnyttjas! :e

Jag kikade en snabbvända på AirPort-grejorna som fanns på Pc City, men prislappen på över tvåtusen var effektivt avskräckande...

Men bakom ryggen på mig fanns en hel vägg med trådlösa alternativ och som vanligt gick man vilse i djungeln per omgående.

Tanken är att den stationära pcn ska fortsätta matas med Internet via tpkabel, men att iBooken ska få jobba trådlöst. Så vitt jag kunde begripa såg jag routerlösningar som kanske vore det enklaste, men jag är fullständig newbie på detta så jag är säkert åt skogen fel ute. ;)

Prislappen får gärna hållas nere förresten. ;)

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg
Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

ett PCI-WLAN kort i PC och kör internetdelning(som du gör idag) på det kortet så blir det ett litet ad-hoc nätverk, billigare blir det nog inte.

Ska väl tilläggas att just nu kör jag dubbla nätverkskort i pcn så Macen får internet iaf, men fildelningen haltar... Fick upp Macen i Windows, men att slå sig in i XP var ingen lek. :l

Blir sådant enklare med en extern lösning?

:stefan: skrev:

Fick upp Macen i Windows, men att slå sig in i XP var ingen lek. :l

Presic som fildelning mellan två windows maskiner behöver du ett användarkonto för macen om du vill logga in på windows maskinen.

Blir sådant enklare med en extern lösning?

Nej.

stoffe-2k skrev:

Fick upp Macen i Windows, men att slå sig in i XP var ingen lek. :l

Presic som fildelning mellan två windows maskiner behöver du ett användarkonto för macen om du vill logga in på windows maskinen.

Tja, jag har aldrig sysslat med sånt här förut, så jag tyckte det borde funka som det gjorde i Macen - slog på Windowsdelning och sen var det liksom klart när jag letade rätt på den från XP. :e

Tja, jag har aldrig sysslat med sånt här förut, så jag tyckte det borde funka som det gjorde i Macen - slog på Windowsdelning och sen var det liksom klart när jag letade rätt på den från XP. :e

Det låter ju säkert :o men men, vad kan man förvänta sig av en mac :OO

:stud

*bump*

Fler förslag/åsikter? :)

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)