webForumDet fria alternativet

nätet dör med två aktiverade NIC

Nätverk

1 svar · 259 visningar · startad av noratx

Medlem sedan feb. 200193 inlägg
Frågan#1

Tjena.

Hoppas någon kan hjälpa mig att få klarhet i ett problem jag har.

Min workstation har just nu två trådbundna NIC och ett trådlöst NIC. (Det trådlösa är enbart för experimentellt bruk, inget som vanligen används).

NIC 1 är mitt WAN kort, kopplat till swich, som är kopplad till en BSD douter som är kopplad till mitt kabelmodem.
NIC 2 är kopplad direkt till min router och har således ingen kontakt med nätet, då min router är trensparent.

För att bringa klarhet i routern så set det ut som så här:
3 nätverkskort.. NIC1 = inkommande från WAN, NIC 2 Utgående till LAN. Dessa två är bryggade och filterar trafiken. Inget av dem upptar en IP. NIC3 är endast till för att köra LAN mellan routern och min workstation för att slippa koppla tangetbord och skärm till routern. Glöm NIC 1 och 2 i routern, det är NIC3 som är aktuellt här. NIC3 har statisk IP 192.168.2.1/24. Detta borde klargöra tillräckligt om själva routern.

Nåväl.
NIC2 i "problemdatorn" (som förövrigt kör WINXP SP2) har fått ip 192.168.2.5/24 (/24 för er som inte känner till detta är nätmasken 255.255.255.0).

NIC1 krävs ju förståss att det är igång för att jag skall ha åtkomst till internet.

Det sjuka nu är, att när jag enablar NIC2 för att kunna SSH'a till routern för att kunna confa den, så dör nätet till WAN. (nätet till/från NIC1 i min Workstation altså)

Är det någon som känner till hur man löser detta?
Jag har nämligen haft båda igång fungerande tidigare utan något som helst problem innan jag formaterade om den här burken.

Medlem sedan jan. 2004527 inlägg

Kolla vad du har satt som default gateway, borde vara ditt WAN-kort, annars blir det svårt att surfa nånstans om den försöker gå ut på NIC 2, tex

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)