webForumDet fria alternativet

Råd angående comhem och nätverk

Nätverk

5 svar · 342 visningar · startad av PLks

Medlem sedan sep. 2004201 inlägg
Frågan#1

Hej wf,

vi skall flytta till en bostadsrätt och få ComHem som ISP.
Skulle behöva Er hälp och råd hur vi skall bygga vårt hemma-nätverk

1. Skall vi bara ha trådlöst, eller blandat LAN och WLAN?
  2. skall jag köpa även en router/switch?
  3. Vet inte om jag förstod rätt, men när jag sökte på forummet så verkar det som att det är bäst/smidigast att låta de andra datorerna dela på internet genom en dator. Istället för som vi har nu = alla datorer har direkt tillgång till nätet
Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Med tanke på hur lägenheten ser ut så hade jag satsat på en blandning av LAN och WLAN. I den här tråden tipsar SirPeter om en Linksys som ger dig båda delarna, till ett vettigt pris dessutom.

Jag hade sedan gjort så här:
- placerat modemet vid "D":et, då kabel mellan modem och vägguttag inte får vara längre än cirka en meter.
- dragit nätverkskabel från modem till rummet med 1,2 och 3 och där placerat routern.
- anslutit dator 1-3 kabelvägen.
- anslutit dator 4 plus de två ytterligare bärbara trådlöst.

Tack för ditt snabba svar,

Dryden skrev:

Dryden
anslutit dator 1-3 kabelvägen.
- anslutit dator 4 plus de två ytterligare bärbara trådlöst.

Ngra följd frågor:

1. Rekommenationen om trådlös av 4:an kvarstår, fast det rör sig om stationär dator?
  2. 4:an kommer mest använas för msn + sufrning + offline spel - Sonen (som har 4:an) kommer inte märka ngn hastighetsförlust?
  3. anses det fortfarande vara fördelaktigast att ansluta de andra datorerna via dator 1?
  4. Linkys som du rekomenderade i ditt svar, har bara 1 wlan port, hur gör jag för att ansluta upp till 3 st trådlöst?

PLks skrev:

Rekommenationen om trådlös av 4:an kvarstår, fast det rör sig om stationär dator?
4:an kommer mest använas för msn + sufrning + offline spel - Sonen (som har 4:an) kommer inte märka ngn hastighetsförlust?

Trådlöst kommer att fungerar prima på den burken och min rekommendation står fast.

PLks skrev:

anses det fortfarande vara fördelaktigast att ansluta de andra datorerna via dator 1?

Att ansluta alla datorer till dator 1 måste väl vara överknöligt i jämförelse med att köpa en router och köra in alla burkar i den?

PLks skrev:

Linkys som du rekomenderade i ditt svar, har bara 1 wlan port, hur gör jag för att ansluta upp till 3 st trådlöst?

Produktspecifikationen skrev:

-DHCP Server, routern delar ut upp till 253 privata ip adresser

Tack återigen

Dryden skrev:

Att ansluta alla datorer till dator 1 måste väl vara överknöligt i jämförelse med att köpa en router och köra in alla burkar i den?

Då verkar jag ha missuppfattat...
Så då kör jag vidare som jag har det nu= Tre datorer ansluten till Netgear switch FS105. fast i nya lägenheten så köper jag den av dig rekommenderade Linksys....

Så dator 1-3 via nätverkskabel direkt in i routern
Dator 4 och bärbar 1 och 2 ansluts via DHCP Server
Stämmerde ovanstående?

PLks skrev:

Så då kör jag vidare som jag har det nu= Tre datorer ansluten till Netgear switch FS105. fast i nya lägenheten så köper jag den av dig rekommenderade Linksys....

Så dator 1-3 via nätverkskabel direkt in i routern
Dator 4 och bärbar 1 och 2 ansluts via DHCP Server
Stämmerde ovanstående?

Jag är inte bekant med din Netgear men jag hade satsat på den Linksys:en för att slippa massa kabeldragning i lägenheten. Så, dator 1-3 sladdbundet och resterande via WLAN (och då får du ha i åtanke att det kan komma att behövas några trådlösa nätverkskort också). Det är mitt slutgiltiga svar. :)

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)