PPumbaMedlem sedan nov. 200468 inlägg ja ni läste rätt på rubriken =) men problemet är att jag använder glocalnet som i-net leverantör, måste jag skriva in lösenordet och nätverks inställningarna för varje dator som ska kopplas in till routern?
RrenholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg Det behöver du bara göra i routern förutsatt att den stödjer det,
PPumbaMedlem sedan nov. 200468 inlägg jaha, hur vet man om den gör det då? och vart ställer man in det i routern då?
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg...det är såndär PPPoE inloggning då va? kolla om routern har några sådana finesser...
PPumbaMedlem sedan nov. 200468 inlägg det där gjorde inte mig mycket smartare =)
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inläggOm du avslöjar vad du har för märke/modell på din router så blir det genast betydligt lättare att svara på din fråga serru. :)
PPumbaMedlem sedan nov. 200468 inlägg Det är en Netgear WGTB511T.
Jag gör som det står på instruktionerna, jag kopplat kablarna rätt, men när jag startar XP så står det att en nätverkskabel är ansluten, jätte skumt för jag har gjort precis som det står, kan det ha nått att göra med att inställningar för glocalnet adsl internet finns kvar på datorn?
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg
Pumba skrev:
men när jag startar XP så står det att en nätverkskabel är ansluten
Ska det stå att en kabel inte är ansluten där? Om så är fallet, kolla så att du har rätt sorts kabel (en rak, inte en korskopplad), att kabeln är hel samt att nätverkskortet fungerar.
PPumbaMedlem sedan nov. 200468 inlägg japp skrev fel =) jag kopplade nätverksladden från adsl modemet till routern, och från routern til ldatorn så kopplade jag in sladden som jag fick med routern, kopplade precis som det stod i beskrivningen, nätverkskortet fungerar det är jag 100% säker på, kan det vara nå fel på sldden mellan adsl modemet och routern?
TengbladMedlem sedan dec. 19998 277 inlägg
Pumba skrev:
japp skrev fel =) jag kopplade nätverksladden från adsl modemet till routern, och från routern til ldatorn så kopplade jag in sladden som jag fick med routern, kopplade precis som det stod i beskrivningen, nätverkskortet fungerar det är jag 100% säker på, kan det vara nå fel på sldden mellan adsl modemet och routern?
Har du kört Netgears Smart Wizard? Om inte gör det, antingen via webbläsaren http://192.168.0.1/ eller via skivan du troligtvis fick med.
Peeer skrev:
Om så är fallet, kolla så att du har rätt sorts kabel (en rak, inte en korskopplad), att kabeln är hel samt att nätverkskortet fungerar.
Det ska väll ändå inte spela någon roll. Jag kör med både korsad och vanlig tp-kabel till min router.
PPumbaMedlem sedan nov. 200468 inlägg snälla, jag behöver hjälp!
Pumba skrev:
snälla, jag behöver hjälp!
Funkar kabeln i fråga om du kör den direkt mellan modemet och datorn?
PPumbaMedlem sedan nov. 200468 inlägg japp det gör den! men när jag kopplar kabeln från modemet till routern, och sedan den nya kabeln som jag fick med routern till datorn så står det att en nätverkskabel inte är ansluten
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg
Tengblad skrev:
Peeer skrev:
Om så är fallet, kolla så att du har rätt sorts kabel (en rak, inte en korskopplad), att kabeln är hel samt att nätverkskortet fungerar.
Det ska väll ändå inte spela någon roll. Jag kör med både korsad och vanlig tp-kabel till min router.
Skiljer ju sig naturligtvis från modell till modell, men med min router (en netgear förövrigt) så måste det vara en rak kabel till noderna.
Likaså var det med en korsad kabel till mitt adsl-modem (från just glocalnet), så jag anser inte att min fråga var helt orelevant. :)
Pumba skrev:
japp det gör den! men när jag kopplar kabeln från modemet till routern, och sedan den nya kabeln som jag fick med routern till datorn så står det att en nätverkskabel inte är ansluten
Testa att skifta kablarna då, det är kanske som Peeer säger att det kanske blir fel med korsade kablar på vissa modeller.
PPumbaMedlem sedan nov. 200468 inlägg har redan testat skiftat kablar, men då kanske båda är korsade då?
NniklaswMedlem sedan jan. 2004527 inlägg håll kontakterna bredvid varandra och titta om färgerna är lika = rak, är dom tvärtom = korsad.
JJerpaMedlem sedan feb. 20032 532 inlägg Jag hade också problem med min nya netgear då jag ställde in en massa saker i den. Fick då tips om att reset:a den och bara plugga i sladdarna från modemet till routern till dator/erna och sen logga in på telia och då funkade det direkt.
Jag vet förståss inte hur inloggningen till glocalnet är men, tjaa..
PPumbaMedlem sedan nov. 200468 inlägg sådär, nu har jag fått rätt nätverksladd ialla fall, men hur ska jag ställa in på routern rätta inställningar för glocalnet? nån som har glocalnet som kan hjälpa mig???