Du låter alltså RD lyssna på port 80 på din kontorsdator. Att du kan anropa port 80 FRÅN din kontorsdator betyder inte automatiskt att du kan ha en tjäbst som lyssnar på port 80. Lika lite som att du skulle få ha en webbserver på din kontorsdator.
Jag rekommenderar dig att fråga din IT-support vilka portar som är öppna utåt för din kontorsdator. Troligen är det inte några, för att hålla säkerheten på topp.
Hej!
Jag har ofta behov av att komma åt min kontorsdator från kunders kontor och hemifrån. Detta gör jag via Remote Desktop. Jag hade dock problem att komma åt min dator från en kunds kontor där standardporten för remote desktop är stängd. Att öppna den porten skulle ta en månad med hänsyn till alla deras rutiner för hur en sådan sak skall administreras.
Jag ställde dock in i registret att RD/Terminal Service-tjänsten skall köras på port 80. Det fungerar i många avseenden utmärkt ( t ex hemifrån), men för just denna kund fungerar det ändå inte och jag undrar nu varför.
Jag har en intern IP-adress (DHCP) och det finns förstås brandväggar, men port 80 är ju öppen eftersom det går att surfa. Men jag får detta fel då jag försöker connecta:
---------------------------
Remote Desktop Disconnected
---------------------------
The client could not establish a connection to the remote computer.
The most likely causes for this error are:
1) Remote connections might not be enabled at the remote computer.
2) The maximum number of connections was exceeded at the remote computer.
3) A network error occurred while establishing the connection.
Angående 1 och 2 vet jag att dessa inte är några problem. PÅ något sätt måste det vara en brandvägg som sparkar bakut, men jag fattar i så fall inte hur den arbetar.