webForumDet fria alternativet

sätta upp nätverk, kan inte pinga ena datorn

Nätverk

12 svar · 583 visningar · startad av Mc Fetto

Medlem sedan nov. 20022 355 inlägg
Frågan#1

Jag håller på att sätta upp ett nätverk hemmavid. Två burkar med xp i med olika arbetsgrupper. Den ena är trådlös och inte den andra och de träffas genom den d-link 514. Mitt första problem är att jag kan pinga från den trådlösa men åt andra hållet får jag endast timeout. Där är för tillfället inga brandväggar som stör.

Kan någon ge mig en spark i rätt riktning så jag kan lösa problemet?

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Har du provat både med ip-nummer och namn?

hm, om man ska pinga med datornamn, räcker det med t ex: ping HEMDATOR?
Isf fungerar det inte åt något håll, kan rätt ordentligt medge att jag är totalt värdelös på nätverk.. som synes ;)

Okej, om vi börjar från början då så får vi försöka klura ut var du har missat något.
Hur exakt har du gjort?

Tja du, ingenting egentligen. Tänkte att man bör väl kunna pinga den andra datorn, då de anänder samma internetanslutning (delar router). Eller är det något jag har missat?

Den trådlösa är precis ominstallerad men näteverket har inte tidigare heller fungerat. Vad exakt för information är det du behöver?

Har båda datorerna kontakt med Internet?
Får båda datorerna en intern eller en extern ip-adress?

Nu ska vi se, efter att ha lagt den icke trådlösa i samma arbetsgrupp och startat om burken så kan jag pinga med ip åt båda hållen och även med namn från trådlösa. Men inget mer, ser även inget nytt i "min nätverksgrupp".
Båda datorerna har anslutning mot internet och de tilldelas interna ip.

Kolla över så att inte WinXP's inbyggda brandvägg är igång på den som du inte kan pinga med namn.
Skit i det där med "min nätverksgrupp", kan du se saker där så har du gjort fel ändå fast helt andra fel.

Pinsamt, men nu fungerar det, jag var inne och kollade så att den brandväggen inte var på men är det lönt att kolla om man har ett minne som en guldfisk? Ivf nu fungerar det fin fint. Kan jag konfiguera så att xp's brandvägg tillåter dessa saker (fildelning/skrivardelning).
Var inne och försökte lägga till en skrivare men det hittades ingen. Det finns en som är kopplad till den icke trådlösa!

Är skrivaren utdelad och har kontot som du har på den andra datorn ett konto i datorn med skrivaren rättighet att lägga till och använda skrivaren, samt har du samma lösen i båda datorerna?

Utdelad är den, ivf så visas det en hand vid ikonen. Skrivarrättigheter? Vad menar du med att det måste vara samma lösen på båda datorerna?

r: vänta litta nu, tror jag får till det, hittade skrivaren i nätverket och ska se om det går att få in lite drivisar

Wiii, fungerar fin fint nu, jag tackar för express-hjälpen :bire
Får hoppas att datorerna inte har lika kort minne som jag hade ;)
Tackar :)

Kul att det löste sig för dig. :)

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)