webForumDet fria alternativet

en gång för alla: dDI-604 - suger eller duger?

Nätverk

13 svar · 565 visningar · startad av mappo

Medlem sedan apr. 2001664 inlägg
Frågan#1

Nu är jag jätteförvirrad!
Är D-Links DI-604 en bra och billig router, eller är den kass?

Enligt D-Link själva har den fått Bäst i test av PC-Hemma
och Bästa budgetval av Mikrodatorn.
Dessutom får den mycket beröm av Tom's Networking (dottersida till Tom's hardware Guide).

Detta rimmar illa med de negativa recensioner som finns att läsa hos Pricerunner.

En sökning här på wF på DI-604 ger blandade resultat.

Kom igen nu alla som har en åsikt:

Suger eller duger?

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

duger
Många skiter i att montera fötterna på den och den går varm.
Det är också en hemma-router och inte beräknat på 100mb/s full duplex 24/7/365.

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

Har en sådan i skrubben. Inga problem med den inte.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Duger, har kört min länge innan jag bytte till en linksys, mest för att linksys'en har bättre troughput.

Tänk på att DI604'an finns i 2 olika modeller har i sverige, HW:Bx och HW:Dx där HW:Bx endast klarar ca: 18Mbs medans HW:Dx klarar drygt 25Mbs.

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Suger. Kan dock fungera för hemmabruk.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Suger. Hade problemet att webbgränssnittet var oåtkomligt alldeles för många gånger.

Medlem sedan apr. 2001664 inlägg

Sådärja...

Jag tar fasta på det Frankof sa om 24/7 och det clarkbones sa "kan fungera för hemmabruk".

Tål den inte att stå på 24/7 eller inte att skyffla paket 24/7?

Den router jag köper kommer stå på jämt, men det kommer inte vara mer än surftrafik 90 % av tiden.
Skulle 604:an palla med det?

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Min stod på dygnet runt utan problem.

Trafikmängen var surf och filkopiering plus att jag hadde (har) en webserver bakom som stod på dygnet runt.

Vad har du för internet anslutning? Läggihopp hastigheten åt bägge håll på anslutningen och sätt det som minsta troughput som den skall klara.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Min 604'a står också på dygnet runt, iofs är datornerna inte på dygnet runt för det mesta, men ändå, jag har tre datorer kopplade på den, och det funkar rätt bra, lite knepigt att konfigurera den kanske, men å andra sidan tycker jag det mesta med nätverk är knepigt... :)

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag installerade en 604:a i helgen och det var inga större problem, om ens några alls. Liten och smidig burk dessutom. Personligen kör jag en Linksys och den har varit helstabil sedan inköpsdagen. Kan förövrigt rekommendera både tråden i sin helhet och Linksys:en. ;)

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

mappo skrev:

Sådärja...

Jag tar fasta på det Frankof sa om 24/7 och det clarkbones sa "kan fungera för hemmabruk".

Tål den inte att stå på 24/7 eller inte att skyffla paket 24/7?

Den router jag köper kommer stå på jämt, men det kommer inte vara mer än surftrafik 90 % av tiden.
Skulle 604:an palla med det?

Tillverkningskvaliteten brister så att vissa enheter tål väldigt lite, medan andra fungerar klockrent, även under lite större belastning. Den som har ont om pengar, men gott om tid (student, arbetslös) köper en DI-604 och hoppas ha tur samt uppdaterar firmwaren (det är inte alltid det hjälper). De med jobb och andra fritidsintressen att starta om och resetta DI-604 köper en annan bredbandsdelare för några hundralappar mer.

Min står på 24/7, och relativt lite problem med den, frånsett den ena gången den havarerade pga värme, montera fötter även om den hänger på väggen!
Någon omstart händer väl att man får göra, men så besvärligt är det inte att rycka pluggen någon gång varje 6e vecka ;)

Medlem sedan mars 20021 239 inlägg

Min har fungerat bra. Jag visste inte ens om att man skulle ha på fötterna ;) Men nu tog jag tag i det.. de svarta pluggarna ska sitta i hörnen eller?

Type skrev:

.. de svarta pluggarna ska sitta i hörnen eller?

jo

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)