webForumDet fria alternativet

Hjälp mig få igång trådlöst Internet!

Nätverk

5 svar · 603 visningar · startad av m_soderlund

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg
Frågan#1

Jag har idag skaffat en trådlös router (D-Link 624+) och ett trådlöst PCI-kort (D-link DWL-G520+). Tanken är att mitt ADSL-modem ska kopplas ihop med routern som sedan skickar ut signaler till PCI-kortet så att jag kan surfa och komma åt nätverket. Tyvärr fungerar inte det.

ADSL-modemet är inställt som det ska vara - kör jag utan routern så fungerar allt finfint, förutom att telefonerna hemma brusar aningen mer än vanligt..

När jag kopplar modemet till routern så skickas inga signaler alls! Jag kan inte komma åt webbadministreringen för att ändra på inställningarna i routern - ingenting! Vad kan problemet tänkas vara?

Avståndet till routern spelar ingen roll, oavsett om det är en meter eller femton meter och fyra väggar. :l

hypatia sa att routern och modemet ska ha olika IP-adresser och det är jag med på. Men jag kan ju inte ställa in IP-adressen eftersom jag inte kommer åt administreringen för routern!

Jag är otroligt tacksam för all hjälp jag kan få..!

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Prova att plugga in dig i routern via kabel och surfa in till den. Godkänn sen din mac-adress så bör det gå att surfa trådlöst sen. När du fått det att fungera så kan du ställa in om du skall ha kryptering.

Jag kunde komma åt routerns admingränssnitt i alla fall..
Dock fungerar fortfarande inte det trådlösa.

PPPoE (WAN) vill inte ansluta. Se bilden nedan.

Det här är verkligen inte min grej. :(

status.gif

Det står förresten att "D-Link AirPlus G+ Wireless Utility" inte är ansluten. D-Links eget program för konfigurering av trådlöst nätverk hittar inget nätverk. :bla

Har fått hjälp vid sidan om av hypatia. Nu kan jag vara ansluten till Internet samtidigt som jag kan vara inne och surfa runt i admingränssnittet i routern. Dock fungerar inte det trådlösa nätet alls.

Det som hypatia hjälpte mig med var:

- ställa om till dynamisk IP-adress i stället för PPPoE
- ställa in trådlösa nätet som öppet men WEP-krypterat (hur nu det går till?!)

Det enda som alltså inte fungerar nu är den trådlösa anslutningen som är ett måste..

Okej.. för den som är mer eller mindre nybörjare på sånt här gäller det att hålla reda på var man ska ställa in vad.

Lösningen på problemet för min del var att hålla reda på krypteringen och vad som används var. Detta svar blir aningen ostrukturerat men jag försöker ändå..

I webbadministreringen för routern ska man under Home -> Wireless ange info:

- aktivera trådlöst :i
- välj SSID, t.ex. namnet på dig (namnet på det trådlösa nätverket ska detta vara)
- välj ett system (jag valde open system)
- aktivera WEP
- ställ in kryptering och WEP-läge (hex/ascii)
- ange en krypteringsnyckel

I programmet, D-Link Airplus G+ Wireless Utility, som medföljde paketet jag köpte, ska man under Configuration ange namnet på trådlösa nätverket och ange trådlöst läge (jag valde Infrastructure eftersom jag kör dator - router och inte dator till dator, då väljer man ad-hoc).

Tre sista inställningarna för min del under Configuration:

Tx Rate = auto, Preamble = Long Preamble, Power Mode = Continuous.

Under Encryption ser man till att man anger samma info här som i webbadministreringen. Dvs öppet WEP (för min del), nyckelformat = HEX och 128bitarskryptering. Samma kryptonyckel här som under webbadmin.

Under Site Survey så ser du till att din anslutning finns i rutan Profile.

Artikeln Error message when you try to run the Wireless Network Setup Wizard var till liten hjälp för mig.

Så nu kör jag alltså trådlöst.. imorrn får jag se om signalerna går fram genom väggar som det är tänkt.

Jag tackar slutligen hypatia och Nicrosoft som ledde mig på rätt vägar. Eloge!

274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
136 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)