webForumDet fria alternativet

få igång bredband samt confa en Cisco Pix501

Nätverk

6 svar · 364 visningar · startad av eddy1

Medlem sedan aug. 2001969 inlägg
Frågan#1

Hej

Fick lite strul när jag skulle hjälpa några få igång deras adsl, innan hade dom radio länk!

Saken är att dom har en hårdvaru brandvägg (Cisco Pix 501) också. Jag har aldrig sett en sådan förut men denna är iallafall konfigurerad för en Vpn tunnel också (detta för ett intranet med ett annat kontor)..

Tills nu så har radiolänks bryggan varit kopplad på Wan porten i Cisco burken, så när man byter till ADSL (Telia) så trodde jag bara det var att byta kabeln på wan porten till den från ADSL modemet. Men inte!!!

Händer inget kan inte pinga något och heller inte VPN tunneln? modemet funkar! kopplad det till en dator och då funkar det!

Hur gör man för att konfigurera en PIx 501? är det webgränsnitt på den eller??

Kan det vara att jag måste göra någon inställning? Var nästan säker på att det skulle fungera att bara byta från radiolänken till ADSL modemet??

Jättetacksam för hjälp

Mvh

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Det borde bara vara att flytta kabeln ja. Fast det kanske är en korsad kabel du har så testa med en rak istället isf, alternativt tvärtom.
Ja det finns webgränssnitt i 501'an.

Medlem sedan jan. 2003573 inlägg

Radiolänken använde statiskt IP och ADSL:en använder dynamiskt? :q

Ja, det finns ett webgränssnitt, PDM (PIX Device Manager), men det vill man inte använda. SSH om det är konfigurerat, annars är alternativen telnet eller seriell kabel. Sedan kan man då diskutera hurvida Du skall gå in i burken om det nu är någon central enhet som har konfigurerat den från början.

Om Du nu mot förmodan får ha access till burken, så gäller följande syntax för att "anpassa" till ADSL om det var statiskt IP på radio-länken.

pix# sh route
pix# conf t
pix(config)# no route outside 0 0 <tidigare defaultgw>
pix(config)# ip addr outside dhcp setroute
pix(config)# wr mem
pix(config)# exit
pix# disable
pix>

tidigare defaultgw syns alltså genom lite kreativ läsning av det som kommer upp av sh route.

/M

A det kan väll stämma med statiskt och dynamisk, men den bryggan som sitter efter masten, vad har den för funktion?

Okey, hur gör jag för att komma åt webgränssnittet då? Provade att bara skriva in adressen till Pix'en i en webläsare men det gav ju inget!!

hur menar du med att gå in i burken ?? central enhet ???

Kanske skitdumma frågor men jag har aldrig använt sånna burkar eller VPN för den delen...

när använder man dessa syntax, vid telnet eller??

'
Mvh

eddy1 skrev:

A det kan väll stämma med statiskt och dynamisk, men den bryggan som sitter efter masten, vad har den för funktion?

Terminera radiovågorna? :)

eddy1 skrev:

Okey, hur gör jag för att komma åt webgränssnittet då? Provade att bara skriva in adressen till Pix'en i en webläsare men det gav ju inget!!

Bör vara HTTPS.

eddy1 skrev:

hur menar du med att gå in i burken ?? central enhet ???

De som har satt upp VPN och annat, tillåter de verkligen att _Du_ ändrar inställningar i den..?

eddy1 skrev:

när använder man dessa syntax, vid telnet eller??

SSH eller mha seriell kabel. Visst, telnet funkar (om det inte är avstängt), men det bör inte användas.

/M

Alright.

tack för infon, ska kontakta dom som konfat den från början.

kan det vara så att den är konfad för statiskt ip och när jag sätter i adsl'n som är dynamisk så fungerar det inte just på grund av det ??

eddy1 skrev:

kan det vara så att den är konfad för statiskt ip och när jag sätter i adsl'n som är dynamisk så fungerar det inte just på grund av det ??

Jawohl.

/M

362 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
204 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
154 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
205 ms — ändringar (db)