Jag har en D-Link DI 514 och har två datorer kopplat till denna varav en bärbar (trådlöst)
Kan jag på något sätt starta upp den andra via min bärbara utan att behöva koppla in skärmen, som jag är tvungen att göra idag?
Jag styr båda datorerna via min bärbara. Problemet är att när jag varit bortrest och stängt av, dragit ur sladden så får jag inte kontakt mella dem. Utan måste då koppla i skräm och kolla IPadress för att den vägen kunna ordna en fungerande länk mellan dem
Får din stationära dator olika ip-adresser med andra ord? I sådana fall så kan du antingen ställa in din stationära att använda en fast ip-adress eller ställa in din D-Link att alltid ge ut samma ip-adress till din stationära.
Nu är jag inte alls bekant med D-Links prylar, så det är möjligt att funktionen att kunna låsa en ip-adress till en viss dator (eller MAC-adress egentligen) inte finns. Du kan även manuellt ställa in en ip-adress på din stationära som den ska använda. Det du då måste göra är att justera intervallet av ip-adresser som routern kan dela ut till att exkludera den ip-adress du valt till din stationära. Hittade en sida som visar var i admingränsnittet du hittar inställningarna.