webForumDet fria alternativet

Förgrening bakom router

Nätverk

2 svar · 633 visningar · startad av Mr. N.

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg
Frågan#1

Lofberg har just börjat lira Xbox Live vilket gör att portarna i routern inte längre räcker till. Jag tänkte då sätta en förgrening i hans rum för att han ska kunna ha internetuppkoppling både på datorn och Xboxen. Några frågor:
1. Är det en switch man ska ha då?
2. Är det nåt trassel med att ha en Xbox kopplad såhär?
3. Vilken ska jag ha? Så billigt som möjligt, egentligen behövs bara tre portar, men det verkar inte finnas.
4. Är det bara att plugga in sladden från routern i en av portarna på switchen tillsammans med sladdarna från dator och Xbox eller är det en "ingång" och ett gäng "utgångar"?

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Mellan två switchar skall det vara en korsad kabel såvida det inte finns en uplink-port på en av switcharna. Finns det en uplink så kan du sätta en rak kabel i det uttaget så blir det som om du hade en korsad kabel.

Medlem sedan maj 20012 080 inlägg

Hej

1. Ja, det stämmer.

2. Har inte provat, men det har jag svårt att tänka mig.

3. D-link 5portar (DES-1005D) för 275Kr på AlinaSystems (uppsala). Själv tycker jag bäst om 3com men med dessa små spelar det nog mindre roll.

4. Det framgår inte om den har en automatisk uplink omkopplare eller inte. Du får fråga om du behöver en korsad TP kabel eller inte när du köper den.

Mellan dator/xbox och swithen ska du ha vanliga TP kablar.

:)

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)