Tänkte spärra min dotters dator vissa tider på dygnet eftersom hon sitter för mycket vid sin dator.
Har en D-link 604. Men jag får inte riktigt till det.
Jag bifogar en bild så ni ser hur det ser ut i min router.
Frågorna då.
1. Under filter, är det då IP filters som ska vara ibockat?
2. Ska det vara diabled eller enabled? Är det filtret eller datorn det pratas om?
3. Port range? Vilket?
4. Protocol? Vilket? TCP, UDP eller bägge?
1. Under filter, är det då IP filters som ska vara ibockat?
Du skulle kunna använda IP Filters, men eftersom jag gissar att du dynamiskt delar ut ip-nummer till dina datorer så är det inte säkert att din dotters dator alltid får samma ip-adress. Dessutom är det ju tämligen enkelt att ändra ip-adress, och därmed ta sig förbi filtret. Det är bättre att istället använda sig av MAC Filters, eftersom den filterar på den hårdvaruadress som finns i varje nätverkskort, oavhängigt ip-adressen alltså. Visserligen går det att även ändra MAC-adressen, men det är inte lika enkelt som att ändra ip-adressen.
MAGGE skrev:
2. Ska det vara diabled eller enabled? Är det filtret eller datorn det pratas om?
Du har jag inte använt produkten i fråga, men enabled känns ju mest logiskt.
MAGGE skrev:
3. Port range? Vilket?
Du vill väl antaligen spärra all internetåtkomst. Borde finnas någon inställning för det, så man slipper att ange portar.
MAGGE skrev:
4. Protocol? Vilket? TCP, UDP eller bägge?
Om du inte finns någon inställning för att spärra all trafik så kan du ange båda protokollen här.
Nu kanske det inte ser likadant ut när du väljer MAC Filters, men i sådana fall så är det ju bara att återkomma om du får några ytterligare frågor.
407 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e