webForumDet fria alternativet

Nätverk mellan två datorer fungerar ej

Nätverk

2 svar · 256 visningar · startad av J. Rönnberg

Medlem sedan jan. 20051 121 inlägg
Frågan#1

Sitter här och försöker skapa ett enkelt hemmanätverk. Startar guiden i XP och tuffar på. Klart i första datorn – fortsätter i nästa. Tuffar på även där. När jag sen ska kontroller att datorerna hittar varandra uppstår problem.

Jag kan plinga båda datorerna, men det är bara en som hävdar att den finns ett närverk anslutet. Den andra påstår att det inte finns något. Jag har testat både utan och med brandvägg (inkl XPs) utan någon skillnad.

Datorerna är kopplade direkt med varandra utan inblandning av Internetuppkoppling.

Någon som har något förslag på lösning? Kan det ställa till att jag har XPpro på den ena och XPhome på den andra?

Medlem sedan dec. 1999707 inlägg

Är absolut ingen expert på nätverk men jag hade ett problem hemma där min ena dator inte kunde komma åt den andra. Det visade sig bero på en policy setting i Local Security Settings. Fick sätta "Access this computer from the network". Kanske inte alls det som är fel men...

Medlem sedan maj 20012 080 inlägg

Låter som att det har med brandväggar att göra i alla fall.

Kan du pinga burkarna så har du TCP/IP kommunikation mellan dem. Antar att du kan pinga åt båda hållen.

Kan det ställa till att jag har XPpro på den ena och XPhome på den andra?

- Nej, det ska fungera.

Fungerar filesharing mellan dem?
Dela ut något och prova anslut med UNC path. Dvs \\ipnummer\utdeladkatalognamn

Fungerar detta ?

281 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
134 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
143 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
133 ms — ändringar (db)