webForumDet fria alternativet

TPTEST-värden

Nätverk

7 svar · 458 visningar · startad av magnusfernstrom

Medlem sedan mars 20033 686 inlägg
Frågan#1

Om jag har 8Mbit/s ComHem-bredband, vad bör jag då få för värden i TPTEST?

Mina värden när jag skickade nyss blev det som visas i den bifogade filen.

Saken är den att jag suger på att fatta sånt här, därför får någon gärna förklara vad värden som dessa BÖR vara om man har säg 8 Mbit/s.

Dom där värderna känns lite konstiga. Av någon anledning.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Om du har 8Mbit så är det gissningsvis 8Mbit nerström och 1Mbit uppström? (iaf av tptestet att dömma).
Eftersom resultaten i tptest skrivs i Mbit så ska dina värden vara ungefär densamma.
Dock verkar inte värdena helt och hållet stämma överens med vad du påstår ha för bandbredd. Att TCP-resultaten är sämre än UDP är normalt och beror på att TCP erbjuder felhantering och "garanti" för att data kommer fram. Dessa funktioner hos TCP kräver själv bandbredd och därför är resultaten för TCP aningen lägre än UDP.

Om din bandbredd är helt reko så bör UDP (mottagning) ligga på eller strax under 8Mbit och TCP (mottagning) ~6-7Mbit kanske (skjuter ifrån höften).

Tack Gein. Jag ska kolla upp det igen, när jag testade det där laddade jag ner en sak nämligen. Detta kan väl ha något med det hela att göra?

magnusfernstrom skrev:

när jag testade det där laddade jag ner en sak nämligen. Detta kan väl ha något med det hela att göra?

Ja, det påverkar i allra högsta grad. Se till att ingen kommunikation över Internet sker utöver TPtest när du kör det. Detta gäller även eventuella andra datorer inom ditt lokala nätverk om så finns.

Ah okej, får testa det inatt då! ;)

Tack för hjälpen!

Lite räkning:
Din TCP-mottagning enligt tptest mättes till 4Mbit/s. Du påstår dig ha 8Mbit i bandbredd och säg att du med TCP kommer upp i som mest 7Mbit/s. Detta medför att det "fattas" 3Mbit/s. 3Mbit/s = 3000kbit/s = (1 byte = 8 bitar) = 375kByte/s.
Alltså, om du tankade något i ~ 375kByte/s under tiden du gjorde mätningen så stämmer troligtvis allt.

(Inte helt noggrannt men du förstår tanken)

Lustigt nog gjorde jag det! ;)

Tack än en gång! :)

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Flyttas från PC.

463 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
155 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
305 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
152 ms — ändringar (db)