webForumDet fria alternativet

Skillnad på dynamisk och statisk DHCP vid Port Forwarding?

Nätverk

4 svar · 514 visningar · startad av lzon

Medlem sedan okt. 200468 inlägg
Frågan#1

Nu är det jag igen :)
Jag använder DHCP:n i min router (D-Link DI-774). Jag använder bara statisk DHCP som tilldelar "fasta" IP-nummer till MAC-adresser (jag kör mest trådlöst förutom på en maskin). Jag har altså ingen utdelning av dynamisk DHCP.

I routern har jag ställt x antal Port Forwarding i den inbyggda "Virtual Server". Bland annat för port 80 som då går till en IIS-webbserver (jag har ytterligare en lokal IIS, men den blandar vi inte in). Port Forwarding av 80 går till webbservern med IP-nummer 192.168.0.101, som den alltså får statiskt från DHCP:n.

Nu till min fråga:
Påverkas Port Forwarding beroende på om man kör dynamisk eller statiskt DHCP i routern?

För jag får det nämligen inte att fungera utifrån.
Anropar jag dock webbserven lokalt på maskinen eller från annan maskin i LAN:et så hittas den.

Tack på förhand!
// Andreas

Kom på en sak:
Det som förbryller min hjärna är att jag fick Port Forwarding av port 80 att fungera häromdagen. Men nu fungerar det alltså inte. Verkar ha gått ner igår.

Det enda som jag har ändra på igår är lite rättigheter i FTProot (IIS), bl.a. enligt detta >>.

Sedan har jag iofs installerat DC++. Men det ändrar väl t.ex. automatiskt installningar i WinXP Brandvägg och inte i mapparna under ISS:n?

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Re: Skillnad på dynamisk och statisk DHCP vid Port Forwarding?

lzon skrev:

Nu till min fråga:
Påverkas Port Forwarding beroende på om man kör dynamisk eller statiskt DHCP i routern?

Nej, det ska inte påverka. Har du prövat att starta om din D-Link?

Re: Re: Skillnad på dynamisk och statisk DHCP vid Port Forwarding?

dho skrev:

Nej, det ska inte påverka.

Tack, då kan jag iaf utesluta det *pust*
Varför jag ställde frågan var för att jag bytte från statisk DHCP till dynamisk DHCP och då funkade det att nå webbservern utifrån. Men det var tyvärr bara under en liten stund.
Men nu när jag kört med dynamisk DHCP ett par timmar och det är ingen skillnad. Så nu har jag bytt tillbaka till statisk DHCP igen.

dho skrev:

Har du prövat att starta om din D-Link?

Ja, jag har nog startat om routern två tre gånger idag! Det hjälper inte :(
Spontant tror man att det är routern som inte släpper igenom trafiken, men jag tror faktiskt att den gör det samt skickar trafiken vidare till rätt webserver. Jag börjar tror att det är webbservern istället som strular. Att typ kontona för den inte är rätt *hmm*

// A.

Jag börjar tror att det är webbservern istället som strular. Att typ kontona för den inte är rätt *hmm*

Jag trodde jag hade koll på konton och deras rättigheter för att det ska funka på en webbserver. Men jag tror jag går bet :/

Kan nån berätta vilka grundläggande konton som ska ha vilka rättigheter för att inetpub, wwwroot etc på en IIS ska kunna nås (surfas på)?

// A.

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)