webForumDet fria alternativet

Ny dator - Ingen kontakt med routern

Nätverk

8 svar · 706 visningar · startad av Pedda

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg
Frågan#1

Har kopplat in min nya dator idag men får ingen kontakt med routern.
Har en trådlös d-link och de andra datorerna funkar som vanligt men den nya hittar inte nätverket.

Får ingen kontakt alls och har testat allt jag kan komma på men inget hjälper. Någon som har förslag på vad jag kan testa att göra?

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Kan ju vara allt ifrån ditt trådlösa korts drivrutiner till krypteringsnyckel som spökar. Har du inte nån verifikation om att din dator ens ser ett trådlöst nät i omgivningen kan man misstänka kortet eller dess konfiguration.

Enligt enhetshanteraren så fungerar kortet som det ska.

Så det måste ju vara något med konfigurationen, men jag lyckas inte hitta något fel där.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Jag vet inte vad det är för kort du har, men ett dlink-kort som jag installerade på en stationär burk hade medföljande programvara som skvallrade ifall det fanns tillgängliga nät i närheten.

I den nya burken har jag ett Creatix kort. Men det ska ju fungera iaf.
Programvaran hittar inte routern, men frågan är ju varför.

Medlem sedan jan. 20045 inlägg

Jag har för mig att Windows inte visar oskyddade nät om du inte själv markerar att du vill se samltliga nät.

Du ska kunna ändra detta i inställningar för datorns w-lan.

Samt om du har nån säkerhet på routern du försöker hitta
och den bara lyssnar på viss kanal med viss kryptering och information så måste du ställa in detta innan du söker..

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Prova att installera Net stumbler och se om du kan se routern, fungerar kortet borde du hitta den.

http://www.netstumbler.com/downloads/netstumblerinstaller_0_4_0.exe

Nicrosoft skrev:

Prova att installera Net stumbler och se om du kan se routern, fungerar kortet borde du hitta den.

http://www.netstumbler.com/downloads/netstumblerinstaller_0_4_0.exe

Den hittar ju kortet men för övrigt så händer ingenting när jag scannar.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Då är nog "radiosändaren" inaktiverat. På min nya bärbara såg allt ut som det skulle men jag hittade inte några nät. Finns det inte i programvaran till kortet någonstans som du kan "sätta på" sändaren?

610 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
478 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
478 ms — ändringar (db)