Hej,
Jag har tänkt ha en FTP server på en dator hemma för att kunna dela med mig av foton till mina vänner. Att skicka via E-mail är inte så lätt då det blir fort fullt i brevlådorna på hotmail. Jag har Win XP Pro och sitter bakom en router av fabrikat D-Link modell 804. Jag har anmält till dyndns.com och den biten funkar så tillvida att mitt IP söks när jag skriver in min adress. Jag kan komma åt severn lokalt via ftp://xxxxxxxx.homeftp.net MEN jag kan inte logga in om jag provar från kontoret, dvs utifrån. Då får jag bara medelande om att den inte hittades. Jag tror själv att felet ligger i Routerns inställningar, men hittar inte vad det kan vara. Är det någon här i forumet som använder samma grejor och har fått det till att fungera? Jag skulle vara tacksam om jag kunde få lite hjälp med att få igång severn.
Du får öppna portarna 20 och 21 i din router mot den dator som kör ftp-servern. Vidare kan du i vissa fall även behöva öppna de passiva portarna som ftp-servern använder. Kolla i IIS om du kan definiera dessa portar själv, om så är fallet så gör du det och sedan öppnar motsvarande i din router.
red/ Dessutom står det en hel del om ftp-server bakom router i forumet om du söker.