Hej!
Har läst diverse trådar ang. VPn men har fortf. ett par frågor...
Kör w2k Server och vill ansluta win XP pro klienter via VPN. Har en Netgear FVS 328 (stöd för VPN och använder NAT) med tillhörande klientprogramvara (Netgear ProSafe VPN Client v10.1).
Har lyckats connecta till routern från klienterna, men kommer ej åt några resurser på nätverket (browsa eller mappa upp ngt) samt att i klientprogramvaran så visar mätarna för datatrafik att endast osäker data har skickats. Varför skickas inte data säkert om nu en anslutning är upprättad?
Har även provat att använda Windows egna inbyggda metod för att ansluta via VPN och där står det att den ansluter så som sig bör, men även här kommer jag ej åt några resurser på nätverket. Ser dock att den surfar genom nätet då jag provat att ladda hem större filer ger det utslag på datamätaren för VPN anslutningen.
Vad bör jag välja? Netgears egna eller Windows inbyggda? det Lan jag ansluter till har internt nät 192.168.0.0 med sub 255.255.255.0 men även mitt interna här hemma har samma, skall det vara så eller uppstår konflikter och jag måste konfa om det ena av näten?
tack på förhand