webForumDet fria alternativet

Varför är mitt lokala lan så långsamt?

Nätverk

19 svar · 1 234 visningar · startad av Jon

Medlem sedan juli 20011 304 inlägg
Frågan#1

Har 4 datorer anslutna hemma via en router, 100 Mb
Hur jag än gör så kommer jag inte upp över 2 Mb/s mellan datorerna.
Jag har tagit bort den reserverade bandbredden som QoS protokollet använder och trixat en del men halv/full duplex men får inte till det.

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

10mbit nätverkskort kanske?

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Med tanke på att du kommer upp i 2Mb/s så motsvarar det ungefär 16Mbit's fart.
Kör du med tråd i hela nätet eller har du trådlöst någonstanns?
Vad har du för kabel, cat 4, cat 5, cat 5e eller cat 6?
Vad har du för nätverkskort i maskinerna?
Vad är det för router?

alla nätverkskort är 100Mb
Cat 5 överallt.

En 3Com Officeconnect, som även har trådlöst 11g.
Alla anslutna fasta visar grön lampa = 100Mb

Det finns trådlösa också i nätet men de är inte inkopplade för tillfället...

Står AP'n inställd på enbart g-nät eller både g och b?

Anledningen till att jag frågar är att det kan sega om den står på kombi om man enbart kör g-nät har jag märkt.

Hittar ingen sådan inställning.
Påverkar det trådlösa lanet hela lanet?

I vissa fall har jag märkt att det gör det ja, dock har det inte varit frågan om 3Com-produkter i den fallen utan budgetalternativ.

Det lär stå på g förresten. Eftersom jag får 54 om jag slår på laptopen och det går ju ner i det lägsta om sådant finns...

Inga andra tips?
Inställningar på nätverkskorten - vad är rekommenderat? Auto, full eller halv duplex?

Medlem sedan maj 20021 466 inlägg

Auto är alltid rekommenderat. Då använder den full duplex om det är möjligt.

Menar du att topphastigheten är 2 Mbit/s eller 2 MB/s?

Menar du att topphastigheten är 2 Mbit/s eller 2 MB/s?

2000 kilobyte / sekund pendlar det runt om jag ftp:ar internt

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Marcus E skrev:

Auto är alltid rekommenderat. Då använder den full duplex om det är möjligt.

Jag skulle vilja förorda att man ställer in nätverkskort och nätverksutrustning på fasta värden t.ex. 100 Mbit, full duplex om utrustningen stöder det. I större nätverk har jag vid ett flertal tillfällen sett utrustningar som fastnar i en evighets negotiation-loop vilket i sin tur sänker nätet.

Kan inte göra annat än hålla med Rikard i det han säger. Jag har vid flera tillfällen varit med om felaktigt inställda klienter som segar pga att de har varit inställda på Auto.

Jag bytte ftp-klient till smart ftp och vips så är jag uppe i 6MB/sekund istället :)

Vet inte varför men jag är nöjd!
Kopierar jag via mappad enhet med explorer eller kör filezilla går det fortfarande väldigt trögt. Vet ej farten i explorer men långsammare är det.

Tack för visat engagemang!

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Flyttas från Windows som klient!

Medlem sedan maj 20021 466 inlägg

Vad händer om han kopplar in en hubb eller om han byter hastighet? Med autonegotiation behöver han inte bekryma sig om såna saker. Det är bara att köra på. Att sätta in ett fast värde ska man bara göra om man har utrustning som inte klarar autonegotiation, vilket ni uppenbarligen har.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Marcus E skrev:

Vad händer om han kopplar in en hubb eller om han byter hastighet? Med autonegotiation behöver han inte bekryma sig om såna saker. Det är bara att köra på. Att sätta in ett fast värde ska man bara göra om man har utrustning som inte klarar autonegotiation, vilket ni uppenbarligen har.

Njaej. Problemet kan uppstå i större nätverk när du har två utrustningar som båda är inställda på Autonegotiation. Den ena får för sig att snacka 100 Mbit halv duplex och den 100 Mbit full duplex. Jävlar vad de snackar sen. Och nej, det här har jag sett med rätt avancerade switchar och servrar också.
Så, om utrustningen stöder det, lämpligtvis då i båda ändar, så förordar jag att man specar ett fast värde.

Medlem sedan jan. 2003573 inlägg

Rikard skrev:

Njaej. Problemet kan uppstå i större nätverk när du har två utrustningar som båda är inställda på Autonegotiation. Den ena får för sig att snacka 100 Mbit halv duplex och den 100 Mbit full duplex. Jävlar vad de snackar sen. Och nej, det här har jag sett med rätt avancerade switchar och servrar också.
Så, om utrustningen stöder det, lämpligtvis då i båda ändar, så förordar jag att man specar ett fast värde.

Verifieras.

/M

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

testa att slå av smb signing

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Re: Varför är mitt lokala lan så långsamt?

Jon skrev:

Jag har tagit bort den reserverade bandbredden som QoS protokollet använder och trixat en del men halv/full duplex men får inte till det.

QoS tar ingen reserverad bandbredd om det inte finns något program som verkligen är satt att utnyttja QoS. Det där var en skröna som några påtända journalister försökta sprida. D.v.s. du har 100% tillgängligt om inget program är skrivet för QoS.

Medlem sedan jan. 2001716 inlägg

Kan bara verifiera Rikards påpekanden.
Har själv varit med om att switchar i 100 kkr segmentet inte har klarat av att förhandla rätt duplex med pc maskiner.
Men dock bara mot en viss typ av nätverkskort.

Och att den ena kör full duplex och den andra kör halv är minst sagt ingen lyckad kombination.

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
115 ms — ändringar (db)