webForumDet fria alternativet

Bredbandsbolaget krånglar

Nätverk

26 svar · 954 visningar · startad av Type

Medlem sedan mars 20021 239 inlägg
Frågan#1

Hej
Jag måste mest skriva av mig så om detta bara är trams får ni ursäkta mig...

Har precis beställt bredband via telefonuttaget hos BBB. Skulle få VDSL (12 upp/ 9 ner) och va helnöjd. Sen kom modemet ungefär när det skulle och allt verkade frid och fröjd. Hämtade ut paketet (eftersom jag är himla ivrig att komma igång) någon dag före det skulle börja funka och satte igång att testa. Det funkar ej.
Ringer istället till supporten och hör med dem om det verkligen är just den dagen det ska funka osv. Som svar får jag att det visst ska funka samma dag som jag ringer och jag fortsätter felsöka.

Efter ca 5 samtal med tekniska supporten (20-25 min väntetid på varje) kommer vi fram till att problemet säkert ligger hos modemet. Får vänta ytterliggare ca en vecka. Nya modemet kommer och installeras snabbt. Samma problem. Ingen skillnad!

Med mina simpla kunskaper inom nätverksteknik kommer jag fram till att det troligen inte är på min dator som felet ligger (eftersom jag kan köra kabeltvinternet via universitetet). Hos bredbandsbolaget hittas inget fel heller...

Vad kan då va fel? Det är knappast fel på modemet eftersom jag testat ett nytt. Min dator borde inte va fel. Nätverkssladden har jag testat tre olika.

Modemet hittas av BBB men sen hittas inte min dator. Jag får helt enkelt ingen ip-adress (får en 169.254.... istället).

Istället undrar de (och har gjort i de senaste tre samtalen) om jag har en bärbar dator. Tyvärr har jag inte det.

De kan ju inte kräva att jag ska ha en bärbar dator för att få bredband. O teknikern som ska komma hit måste jag pröjsa (1500kr) om felet ligger på min dator. Kan de verkligen kräva att jag kan min egen utrustning så pass bra att jag felsöker den själv?

Någonstans kan jag förstå deras resonemang men jag gillar inte tanken på att jag "får skylla mig själv" för att bredbandet inte funkar... Deras support är väl till för att hjälpa nybörjare som mig???

Tack. nu har jag fått skriva av mig. Känns redan bättre.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Du kan inte låna en polares dator och nätverkskabel och pröva om felet ev. ligger i kabel/kort?

nitro2k01 skrev:

Du kan inte låna en polares dator och nätverkskabel och pröva om felet ev. ligger i kabel/kort?

Jo, jag försöker få tag på en nu, men eftersom det funkar att surfa på det andra tänkte jag att det inte borde va felet....

Egentligen skulle bbb kunna blåsa mig på 1500... De kan sätta igång bredbandet precis innan teknikern kommit... Då skulle allt funka när han är här och jag skulle få betala... damn. :(

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

hur länge har du väntat? ibland tar det en stund..

Medlem sedan jan. 2004527 inlägg

hur funkar det när du kör via universitetet, är det över samma nätverkskort som du testar med BBB? du har ingen brandvägg som ställer till det?
Tycker det är rimligt att dom tar betalt om dom åker ut och kikar och sen beror det inte på deras utrustning, annars får dom kuska runt till alla som inte har rätt kabel och andra liknande fåniga fel.

stoffe-2k skrev:

hur länge har du väntat? ibland tar det en stund..

Jag har nu väntat i en vecka... borde fungera nu...

niklasw skrev:

hur funkar det när du kör via universitetet, är det över samma nätverkskort som du testar med BBB? du har ingen brandvägg som ställer till det?
Tycker det är rimligt att dom tar betalt om dom åker ut och kikar och sen beror det inte på deras utrustning, annars får dom kuska runt till alla som inte har rätt kabel och andra liknande fåniga fel.

Jag använder samma nätverkskort. Det är ingen brandvägg.
Jag kan hålla med om att de inte vill betala om fel kabel användes men samtidigt kan de inte kräva att jag själv ska kunna allt. Eller? Hmm. Svårt detta...

Inte så svårt, om det funkar med en annan uppkoppling borde det funka med BBB också =). Men hur har du kopplat in modemet då? Är det första jacket? Har du en split i jacket? Det kanske inte beror på datorn, den verkar funka med annan uppkoppling ju, är kanske nåt med jacket

niklasw skrev:

Inte så svårt, om det funkar med en annan uppkoppling borde det funka med BBB också =). Men hur har du kopplat in modemet då? Är det första jacket? Har du en split i jacket? Det kanske inte beror på datorn, den verkar funka med annan uppkoppling ju, är kanske nåt med jacket

Vad menar du med split? BBB kommer åt modemet och känner av det som det ska... hittar bara inte min dator...

Jag tror det är fel på bbb´s telestation som ger ut ip-adresser... eller kanske hoppas på det... vill inte bli 1500 kr fattigare...

Hur har du installerat modemet och din dator eller router eller vad du har kopplat dit? BBB kommer åt modemet säger du? Ser dom om modemet fått en adress? Du kan använda din telefon samtidigt som du har modemet inkopplat? Tänkte om det var nåt strul med jacket...

niklasw skrev:

Hur har du installerat modemet och din dator eller router eller vad du har kopplat dit? BBB kommer åt modemet säger du? Ser dom om modemet fått en adress? Du kan använda din telefon samtidigt som du har modemet inkopplat? Tänkte om det var nåt strul med jacket...

Jag tror jag har kopplat modemet rätt... Det enda jag vet från bbb är att de hittar modemet och att jag har rätt hastighet... om modemet sen fått en adress har jag ingen aning om.. Japp. Jag har satt modemet i första jacket.. jag kan använda telefonen samtidigt...

Kan du surfa in på modemet och kolla konfigurationen där?

Hur gör jag det?

i en webläsare så är det bara att skriva modemets ip, om det går alltså, skriv ipconfig/all i en dosprompt
sen ser du varifrån du får din adress, så surfar du in på den adressen i webläsaren sen.

Jag får ju en knasepostadress... en av microsoft... 169.254.... men jag ska testa det du nämnde.

det gick inget vidare...

Skickar med en skärmdump...

screen_bbb.gif

okej, du får inte alls nån adress från modemet alltså...
Har du skrivit i dhcp-serveradressen själv? Den verkar inte helt frisk den adressen som står där... :-) Den måste du låta tilldelas dig, och inte sätta hårt.

Jag har angivit att jag ska få en adress tilldelad...

/red.
eller förresten... hur ändrar jag det? Jobbigt o testa juh eftersom jag måste skriva om ip-adress för att ändra tillbaka.. med mitt internet via kabeltv-uttaget har jag en fast ip.

Öppna dina nätverksanslutningar ( dubbelklicka på ikonen med två blinkande skärmar nere i högra hörnet t. ex)
Sen går du in på anslutning till lokalt nätverk eller vad du nu döpt den till om du döpt om den, dubbelklicka på Internet Protocol (TCP/IP) i rutan ( kan behöva scrolla i rullisten om du har många protokoll installerade). Sen kryssar du i Erhåll en Ip-adress automatiskt.

Så borde det gå till

niklasw >> Jo, och så har jag gjort hela tiden.... det funkar inte ändå...

285 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
154 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)