webForumDet fria alternativet

LAN-party

Nätverk

13 svar · 523 visningar · startad av renholm

Medlem sedan apr. 20012 266 inlägg
Frågan#1

Hej,

Då var det dags för lite projektarbete i skolan med uppgift att anordna ett LAN, själv är jag ansvarig för nätverksdelen och vill ha lite tips på hur man på bästa sätt bygger upp ett fungerande LAN för ca 100 pers.

Vi har tänkt att använda 5 st 24-ports switchar kopplad till en 8-portar switch med 1 Gbit koppar och 100 Mbit till klienterna.

Behöver man tänka på VLAN och WINS vid denna skala?

Medlem sedan jan. 2004527 inlägg

Det beror på, om alla ska komma åt exakt samma saker och ingång i samma logiska grupp behöver du inte använda VLAN, men annars kan det vara bra med en logisk uppdelning, och bra att inte ha en stor broadcast-domän bara, men 100 pers är ingen volym direkt i det hänseendet.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Kan kanske vara trevligt att kunna stänga ner portar (fysiskt på switchen) om nån skulle få för sig att sprida massa virus eller ha en DHCP eller liknande igång.

Det låter som en smart idé att kunna kontrollera vissa portar, t.ex windows fildelning och liknande. Men då behöver man inte tänka på VLAN om 100 klienter inte belastar med broadcasts.

Om du vill ha kontroll på portar på det viset så får du peta upp en brandvägg nånstans, eller bara styra det på servern som ni ska parta via

Om du vill ha kontroll på portar på det viset så får du peta upp en brandvägg nånstans, eller bara styra det på servern som ni ska parta via

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Njaee, skulle väl gå att uppnå med en layer 3 switch eller är jag helt ute och cyklar?

Precis, har också fått för mig att det ska gå med en Layer 3 switch vilket bör bara överkomligt.

nja, layer 3 switch med inbyggd brandväg eller router med inbyggd brandvägg då kanske. En layer 3 switch i sig har inte sån funktionalitet, är mer att likställa med en router med begränsade routing-funktioner.

Medlem sedan jan. 2003573 inlägg

Så länge enheterna är i samma broadcast-domain så kommer trafiken ändå inte träffa L3-motorn i switchen utan beslutet stannar på L2 i switchmatrisen. Bättre L3-switchar klarar av att sätta accesslistor som definierar vilken trafik som tillåts. Dock en aning overkill att ha ett vlan och subnet per port, vilket skulle krävas.

/M

Det jag skulle kunna tänka mig är att ha ett VLAN för varje port i "backbone" switchen, men som du säger kan det nog vara lite overkill på så få klienter.

Upp till 250 användare på ett VLAN är en liten halv-praxis man brukar försöka hålla sig till, detta överskrider inte det så det är lugnt på så vis

Medlem sedan jan. 2003573 inlägg

niklasw skrev:

Upp till 250 användare på ett VLAN är en liten halv-praxis man brukar försöka hålla sig till, detta överskrider inte det så det är lugnt på så vis

250 enheter är nog en bättre riktlinje isåfall, även om det i mina ögon är i högsta laget. Man slipper massa trassel med subnetting........

/M

Onödigt att subnetta för ett sånt litet nät ja. :-)
En användare på ett lan-party ( ?) har inte fler än en dator vanligtvis väl... ;-)

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)