webForumDet fria alternativet

Ipaq mot BT Network Access

Nätverk

2 svar · 215 visningar · startad av MickeA.com

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag ha en Ipaq som jag vill ansluta mot min dator genom Bluetooth, för att ha åtkomst till mappar och även internet.
Men jag förstår inte riktigt vad jag ska behöva göra för att få det att funka.

Jag har gått in på egenskaper för "Network Access" och tilldelat en Ipadress.
Sen när jag skapar en anslutning på Ipaq'en så¨vill den ha användarnamn + lösenord.

Vad ska jag skriva i dessa fält och måste jag inte ställa in Ipadresser mm. på Ipaq'en?
Jag kommer alltså så långt att den börjar ansluta, för BT ikonen för Nätverksanslutningen på datorn börjar blinka, men då hänger sig Ipaq'en.
Har provat att söka här och på nätet i övrigt (Goolge) men utan någon som helst framgång.
Tack!

Medlem sedan jan. 2004527 inlägg

Det brukar vara så när man kör bluetooth att man ska ange ett lösenord (samma i bägge ändar) för att överföringen skall fungera. Har synkat min bärbara dator med min mobil via bluetooth, då väljer man "mina bluetooth-platser" eller nåt sånt, om du kör XP dvs. Sen väljer man bara ett lösenord, typ 123, och anger detta i den mobila enheten också.

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg

JoJo, problemet är inte att para ihop enheterna, utan att använda sig av "Network Access", som är ett virtuellt nätverkskort i datorn, för att ansluta till ex. nätverksenheter eller till internet från en bluetooth enhet, tex. som i mitt fall en handdator.

Har btw. forskat lite i det här själv och kommit fram till att jag troligtvis först och främst måste dela ut min internetanslutning, som guiden högst upp under "Relaterat" här på wF beskriver.

Problemet är bara att det är inte den hrä datorn (den med bluetooth) som ligger direkt ut mot nätet, det ligger en Unixserver mellan.

Så, till att börja med, hur ska jag göra för att dela anslutningen i mitt fall??

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)