Dator 1
win xp pro
ingen brandvägg är aktiverad överhuvudtaget
nätverkskort: Realtech RTL8139 family PCI fast ethernet NiC
Dator 2
win xp pro
ingen brandvägg är aktiverad överhuvudtaget
nätverkskort: D-Link DFE-530TX
...
Mellan dessa datorer är det kopplat en TP-kabel.
Efter att vi konfigurerat ett hemnätverk - _utan_ anslutning till internet får vi följande problem:
Dator 1 finner både sig själv och dator 2, men har ingen behörighet att gå in i dator 2's mapp. Trots att det är full behörighet för precis allt i den mappen.
Dator 2 finner sig själv men inte dator 1.. trots sökning etc.
Vad är det för fel och hur avhjälper vi det?
........................
summa summarum
* 2 datorer med win xp pro
* ingen brandvägg aktiverad; inte ens xp's inbyggda
* tp kabel emellan.. nätverkskorten lyser.
* Konfigurerar ett hemnätverk UTAN internetanslutning (har 56k, så det är inte relevant)
* vi får klartecken att nätverksanslutningen är igång
* Båda datorerna är döpta till olika namn
* vi har samma namn på arbetsgruppen
Detta ska väl gå om vi bara ska använda datorerna för fildelning mellan dem, och inget annat? Eller?
Har vi tillfälle aktiverat NETBIOS över tcpip på en vän(dator) som hade samma fel.
Och så måste bägge datorerna befinna sig i samma arbetsgrupp för att det ska fungera smidigast.
Har du lösenord på användarna kan det var det som felar.
Prova med att skapa en användare utan lösenord med samma namn på bägge datorerna.
Har vi tillfälle aktiverat NETBIOS över tcpip på en vän(dator) som hade samma fel.
Och så måste bägge datorerna befinna sig i samma arbetsgrupp för att det ska fungera smidigast.
Har du lösenord på användarna kan det var det som felar.
Prova med att skapa en användare utan lösenord med samma namn på bägge datorerna.
Eftersom jag är tjej så får jag göra mig dum och fråga hur man gör detta... gärna bit för bit - eftersom jag har en förmåga att alltid krångla till det för mkt..
*suck* ta det inte fel eller så men jag har gått teknik med inriktning på just nätverk (skäms att säga det) men läraren kunde mindre än mig.. så det blev inte så lärorikt om man säger så.. Så nu får man sitta och skämmas på wF istället..
Och nej vi har inga användare med lösenord alls.. öht =/
Gå in i kontrollpanelen
Nätverksanlutningar
Välj egenskaper på nätverkskortet
Välj egenskaper på TCP/IP
Klicka på avancerat
Välj fliken WINS
Välj alternativet aktivera NETBIOS över tcpip
Gör detta på bägge datorerna.
För att kontrollera arbetsgrupp:
Ta Egenskaper för "Den här datorn"
Välj fliken Datornamn
Klicka på knappen Ändra och kontrollera att datorerna har samma arbetsgruppsnamn.
Gå in i kontrollpanelen
Nätverksanlutningar
Välj egenskaper på nätverkskortet
Välj egenskaper på TCP/IP
Klicka på avancerat
Välj fliken WINS
Välj alternativet aktivera NETBIOS över tcpip
Gör detta på bägge datorerna.
För att kontrollera arbetsgrupp:
Ta Egenskaper för "Den här datorn"
Välj fliken Datornamn
Klicka på knappen Ändra och kontrollera att datorerna har samma arbetsgruppsnamn.
Lycka till och hoppas det hjälper.
Tack Zaiman, så snällt att du tog dig tid..
Hittade den, men det fungerar fort inte.. förstår inte vad som är fel..
Ingen här som är villig att ge lite steg för steg hänvisningar ifråga om detta...?
Kanske är det ngt som jag missat? (vilket är mkt troligt)
Men visst är det väl möjligt att koppla datorerna såhär.. mellan varandra? Utan ngt emellan, förutom tp-kabel? Och utan internetanslutning?
Du kan testa att installera Netbeui-protokollet för att se om det gör någon skillnad. Det är ungefär samma sak som att köra Netbios over tcp/ip men teknikens värld är lite speciell. Hur du installerar detta är beskrivet här:
Vad gäller att inte komma åt mappar, misstänker jag att du får felmeddelande om att du saknar rättigheter? Testa att skapa en användare med samma namn på de båda maskinerna. Ge användarna samma lösenord. Logga sedan in med denna användare på båda maskinerna och testa igen.
En dum fråga, är kabeln mellan datorerna korsad?
Tänkte om nåt av nätverkskorten ska kunna känna av vilken sorts kabel man har, men inte riktigt klarar att korsa själv. :-)
niklasw
då måste jag ställa en dummare fråga... ehm...
om kabeln nu inte skulle vara korsad.. skulle man fortf ha en koppling mellan datorerna? :-|
För som det ser ut nu så lyser alla lampor och det står "Anslutning till lokalt nätverk. Hastighet: 100mb/s"
Om det är som du säger, borde då inte grejerna säga ifrån och inte funka alls? *fundrar*
Fast jag har säkerligen fel...
Hmm, nu får vi nog ta det här från början känns det som.
Du skall varken ha NetBios eller NetBeui på någon av datorerna såvida du inte skall köra något program som kräver detta. Ta bort det till att börja med.
Om båda datorerna hittar sig själva i nätverket så betyder det att dian nätverkskort är korrekt installerade, varken mer eller mindre.
Om ingen av datorerna hittar den andra så är det troligtvis fel på kabeln mellan datorerna på något sätt, troligtvis är den inte korsad isf.
Om du har samma användarnamn och samma lösenord i båda datorerna och de är med i samma Subnät samt har varsitt ip-nummer som passar in i subnätet så skall det gå att ansluta mellan datorerna. Det är däremot inte något korrekt sätt att ansluta genom att gå via nätverksikonen, en anslutning gör man antingen genom en Kommendotolk eller via Verktygsmenyn/Toolsmenyn i Utforskaren.
För att ansluta till den andra datorn så skriver du \\Datornamn\c$ på rad två om du går via Verktygsmenyn i Utforskaren. Då bör det fungera om du har allt korrekt inställt.
Faktiskt så funkade allas tips *tackar o bockar*
Felet var det att RealTech-kortet i Xp-dator 1 var ett som följde med moderkortet.. och det verkade ställa till problem.. så genom en liten felsökning (satte i ett vanligt kort), så funkade det.
Varför det blev fel från första början förstår jag inte.. för kortet i dator 1 har funkat via en ADSL-anslutning förrut.. och det är korrekt installerat (man hittar det i listan och drivrutinerna är där de ska vara)...
Men men, ibland handlar det väl om att ha tur.. och otur.. eller om maskineriet har den dålig dag ;)
Tack så mkt för all hjälp..
*bugar*
- teski
259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25