webForumDet fria alternativet

Problem att ansluta till Internet

Nätverk

10 svar · 476 visningar · startad av Gislaved.net

Medlem sedan juni 20001 521 inlägg
Frågan#1

Jag sitter ganska sällan med PC-datorer så jag är inte helt haj på alla inställningsmöjligheter.

Jag har försökt ansluta till Internet med en Dell Inspiron 8100 och ett trådlöst nätverkskort (WLAN PCMCIA IEEE 802.11b från Edimax) och det går bra att hitta accesspunkten, och att pinga andra datorer i samma nätverk, men inte att ansluta till Internet.

När jag försöker frågar den efter vilken anslutning jag vill välja, även fast jag har valt att inte ringa upp någon anslutning. Var ska jag starta min felsökning?

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Har du ställt in default-gateway? Kan du pinga gatewayen? Kan du pinga externa ip-nummer (ex. 130.242.80.31)? Kan du pinga domänadresser (ex. ping.sunet.se)?

Medlem sedan jan. 2004527 inlägg

Vad har du för anslutning till internet då?

Nej, jag har inte ställt in någon default-gateway. Jag har valt att erhålla en ip-adress automatiskt.

Externa ip-nummer fungerar inte att pinga, jag får timeout. Det går däremot mot andra datorer i nätverket.

Jag sitter i ett kontorslandskap där flera datorer delar trådlös anslutning. Jag installerade det på min iBook G4 genom att helt enkelt installera airportkortet och sedan fungerade det. :) Att krångla med en massa inställningar är inte riktigt min grej, men jag försöker hjälpa en kund.

Medlem sedan aug. 20003 742 inlägg

Om du kör IE som browser har du då under verktyg -> internet-alternativ -> anslutningar, konfigurerat internetanslutningen. D.v.s. kört igenom den guide som då startar?
Det låter som burken tror att du skall ringa upp via modem.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Kolla upp vad du får för svar om du skriver ipconfig /all i en Kommandotolk.

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

start-> kör -> "cmd /k ipconfig" *enter*
IP-adressen som står som gateway där, går den att pinga?

Ni har ingen filtrering (på ex. MAC-adresser/ipnummer (borde iof inte gå att pinga andra burkar på nätet då)) igång på accesspunkten eller?

Ethernetkort anslutning till lokalt nätverk 3:
Anslutningsspecifika DNS-suffix:
Beskrivning: IEEE 802.11 Wireless LAN/PC Card(5V)
Fysisk adress: 00-60-b3-71-17-9b
DHCP aktiverat: Ja
Autokonfiguration aktiverat: Ja
IP-adress: 10.1.20.12
Nätmask: 255.255.255.0
Standard-gateway: 10.1.20.2
Dns-server: 10.1.20.2
10.1.20.5

Lånet erhölls: den 18 augusti 2004 11.15.26

Ethernetkort anslutning till lokalt nätverk
Medietillstånd: Mediet är frånkopplat
Beskrivning: 3Com 10/100 Mini PCI Ethernet adapter
Fysisk adress : 00-04-76-4B-25-2F

Enligt den knapphändiga manualen till kortet ska det dyka upp en liten ikon som visar nätverksanslutningens status längst ner till höger i bild. Där visas dock bara anslutningen via 3Com-kortet (som inte används just nu).

Ibland dyker det upp en ikon för Anslutning 3, men den flashar bara förbi i någon sekund och då står det att nätverkskabeln inte är ansluten.

manualen skrev:

After installing the Wireless LAN PC Card the Windows XP will display a "Wireless connection #" message.

Men något sådant har inte dykt upp.

Peeer skrev:

start-> kör -> "cmd /k ipconfig" *enter*
IP-adressen som står som gateway där, går den att pinga?

Ni har ingen filtrering (på ex. MAC-adresser/ipnummer (borde iof inte gå att pinga andra burkar på nätet då)) igång på accesspunkten eller?

Den ip-adressen går inte att pinga, nej.

Jag är inte särskilt insatt i hur accesspunkten är konfigurerad. Killen som sköter alltihop är inte här speciellt ofta.

Det löste sig när jag startade om accesspunkten.

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
116 ms — ändringar (db)