webForumDet fria alternativet

Lastbalansering

Nätverk

5 svar · 595 visningar · startad av Brimba

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag söker efter alternativ på lastbalanserare.

Jag har läst att F5 skall vara väldigt bra, men jag har även läst att den är väldigt dyr (>200 000:-)?

Jag har funderat på den inbyggda i w2k3, men där har vi problemet att vi inte kan köra w2k3 eftersom problem uppstår med vår applikation.

Round robin är inte heller ett alternativ eftersom vi samtidigt med lastbalanseringen vill få bättre uptimevillkor.

Kom gärna förslag på vilka alternativ som finns.

Krav:
* Lastbalansering mellan minst 5 servrar.
* Den skall komma ihåg användarna och skicka till samma server eftersom applikationen inte har en gemensam sessionsserver.
* När en server inte svarar skall den inte skicka förfrågningar till den.

Bra om det finns:
* Möjlighet att ställa antal procent för lasten per server.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Alteon layer 4-7 switchar (nu uppköpta av Nortel) har kanske något som passar plånboken bättre, men förstår inte att ni tittat på F5, det var iaf när jag pysslade med liknade bara en "*nix"-maskin på x86 hårdvara.

Finns det någon möjlighet att hitta det vi söker i 15-20k klassen?

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Hur är det med network load balancing med affinity? Eller Microsofts Application Center?

Medlem sedan jan. 2003573 inlägg

Cisco CSS? Inte lika dyr som F5, dock en hyffsad slant över de önskade 20'.

cisco.com skrev:

The Cisco CSS 11501 Content Services Switch is a compact fixed-configuration platform that delivers rich Layer 4-7 traffic management services for e-business applications. The Cisco CSS 11501 is appropriate for load balancing small web server clusters, supporting eight 10/100 Ethernet ports and one Gigabit Ethernet port though an optional small-form-factor, pluggable gigabit interface converter (SFP GBIC). For medium- and large- data centers--requiring greater performance, higher port densities, and modularity--customers have the choice of the Cisco CSS 11503, Cisco CSS 11506 and the Content Switching Module for the Cisco Catalyst 6500.

PM:a om Du vill diskutera mer exakt kring pris och funktionalitet.

/M

375 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
253 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)