webForumDet fria alternativet

nätet funkar, men inte bakom routern ?

Nätverk

16 svar · 1 121 visningar · startad av aXiz

Medlem sedan mars 200484 inlägg
Frågan#1

Hallåjsan. Idag blev jag sannerligen irriterad. Skulle dra ner routern och två datorer för att pilla lite. Och till min stora förvåning kan jag absolut inte komma åt nätet om jag har routern inkopplad, men om jag kör modem > dator funkar det klockrent. har provat att nollställa routern och renewat en massa ipnummer o grejjer. men det verkar inte som att routern får någon ipaddress. har provat att vänta 30 minuter och allt jag kunnat tänka mig. någon som skulle vilja ge mig ett tips så att jag slipper vara flintskallig vid 18 års ålder ?

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Vad har du pillat med då?

hade hit en polares dator för att skicka över lite saker o bara vara allmänt (o)social. själva nätverket funkar hur bra som helst men vi får inget ipnummer så att vi kommer ut på internet med den. har testat resetat modem, router, dator, etc etc oxå. skapligt störande.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Vilken internetleveratör?

Förmodligen har nätverkskortet på den dator som kan få ip-adress fått en lease från DHCP-servern som ännu inte gått ut. Prova att logga ut och släppa ip-adressen innan du kopplar in routern.

Felia. Har testat allt det. Lät allting vara utloggat inatt, och kopplade in routern nu imorse. Funkade fortfarande inte. Den funkade 10 minuter innan jag kopplade in den nere nämligen. Det som var lite skumt.

Då måste det vara något skumt med routern. Får du kontakt med både modem och router när den senare är inkopplad?

Medlem sedan jan. 2004527 inlägg

kan du pinga routern från din dator? Har du modemet ikopplat i WANporten på routern?

jag har kontakt med routern från datorn, allting "internt" funkar. just nu har jag lyckats att ta mig ut på något sätt genom at resetta routern och skapa en gateway på datorn. men det blir samma skit om jag försöker öppna vissa portar och sånt i routern för att få saker som dc o annat att funka. då blir det tvärstopp igen =/ vad ska man göra åt denna ? hoppa på den eller kasta genom fönstret ?

aXiz skrev:

just nu har jag lyckats att ta mig ut på något sätt genom at resetta routern och skapa en gateway på datorn.

Så all internettrafik går genom denna dator, menar du? I så fall gör ju inte routern mer än att agera switch.

aXiz skrev:

vad ska man göra åt denna ? hoppa på den eller kasta genom fönstret ?

Överhettad D-link?

nä, asså jag menade att jag gjorde en sån där "konfigurera ett hemnätverk" men jag är så luddig när jag skiver :P överhettad hoppas jag inte eftersom jag just pluttade på den :)

hjääälp :(

På din beskrivning låter det i alla fall som att det är något fel i din router. Förhoppningsvis ett mjuvarufel som kan åtgärdas med en uppdatering av firmware.

tackar så underbart mycket. nu verkar det iallafall fungera som det ska :)

Vad gjorde du då?

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Var lösningen att uppdatera routern med ny firmware?

solbulle skrev:

Var lösningen att uppdatera routern med ny firmware?

ja. iallafall till en början. nu låser sig hela routern när man öppnar portar bara.

Medlem sedan jan. 2004527 inlägg

Kanske är en dålig router :)
Finns ganska många värdelösa apparatusar out there

284 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
151 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
144 ms — ändringar (db)