webForumDet fria alternativet

Hemma nätverk

Nätverk

5 svar · 499 visningar · startad av crew

Medlem sedan juli 2003109 inlägg
Frågan#1

Jag har två stycken datorer hemma och skulle villja koppla ihop dom som ett litet nätverk, jag har comhem bredband och en router (D-Link 704) och båda datorerna är kopplade till routern, det är inga problem med internet, men när jag försöker få datorerna att hitta varandra så går inte det, jag har följt instuktuionerna för att skapa ett hemmanätverk med disketter och allt, men får det inte att funka.
Jag har gjort samma sak hos en kompis och det var hur enkelt som helst, ända skillnaden var att han hade en D-Link 604, men hos mig går det inte, vad gör jag för fel hos mig?
Båda datorerna har WIN XP pro.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Har datorerna någon brandvägg?

Ja dom inbyggda som finns i windows, men dom har jag avaktiverat, men det finns väl en brandväg i routern vad jag kan förstå.

Medlem sedan sep. 200285 inlägg

Det kan bero på en hel del detta men utan att kunna 704'an så skulle jag föreslå följande:

- Jacka ur Internet ur 704'an och stäng av brandväggarna på klientdatorerna.

- Kolla att datorerna har fysisk kontakt genom att se till att grön lampa lyser vid den port i switchen du stoppar i kablarna från datorerna i.

- Se till att 704'an delar ut DHCP-adresser (jag hänvisar dig till manualen för detta), med korrekt ifylld gateway, subnetmask och DNS.

- Se till att bägge dina datorer använder sig av DHCP. I XP så öppnar du nätverksanslutningar -> högerklicka på lokal nätverksanslutning -> välj properties/egenskaper i menyn -> dubbelklicka på Internet Protocol (TCP/IP) -> välj "Erhåll IP automatiskt" på första fliken.

- Starta för säkerhets skull om datorerna.

- Efter omstart, verifiera att du fått korrekt IP-adress: klicka på "Start" -> klicka på "Kör..." - > skriv "cmd" och klicka på "Ok". I kommandotolken skriver du sedan "ipconfig /all" och jämför värdena på de två datorerna. De skall vara samma på alla punkter utom tre: Värddatornamn, Fysisk adress och IP-adress.

- Har du kommit så här långt så prova att pinga en av de andra datorerna m.h.a. IP-adressen: i kommandtolken skriver du "ping nnn.nnn.nnn.nnn" där nnn.nnn.nnn.nnn är IP-adressen på den dator du försöker komma åt.

- Fungerar det så prova att pinga via värddatornamnet: ex. vis. "ping laptop".

- Fungerar detta så jacka tillbaka Internet in i routern och se om du kan pinga en site, GP's site vet jag svarar och det är inte så längt att skriva. 9)

Återkom med info om hur långt du kom i ovanstående steg.

Jag har hittat felet och fåt det att fungera, när jag gick till ipconfig/all så såg jag att netBIOS inställningen på den ena datorn stog på inaktivera Net BIOS över TCP/IP och flyttade den till standard, så funkar det hur fint som helst.

Tack för all hjälp

Pierre

Medlem sedan sep. 200285 inlägg

No problemo. Glad att vara till hjälp. 9)

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
116 ms — ändringar (db)