webForumDet fria alternativet

Dubbla datornamn?

Nätverk

15 svar · 601 visningar · startad av Fangorn

Medlem sedan dec. 200373 inlägg
Frågan#1

Ett problem i nätverket.

När jag söker efter en dator i nätverket får jag upp två sökresultat på samma datornamn (se bifogad fil). Det ena med datornamnet med stor begynnelsebokstav och det andra med datornamnet med liten begynnelsebokstav.

Till saken hör att sökt datorn i bland inte kan nås i nätverket. För att få det att fungera igen krävs omstart. Norsk sådan eftersom datorn i fråga då hänger sig.

Nätverket är ett litet kontorsnätverk med tilldelade ip via en router (Zywall 10).

datornamn.jpg
Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Vad är det du skall göra egentligen?

Dela och lagra filer.

Anslut till den delade resursen antingen via Verktygsmenyn i Utforskaren eller en kommandotolk istället. Du bör dessutom inte dela ut något utan att dölja det. På så sätt slipper du visa vad du delar för alla.

Medlem sedan nov. 2000857 inlägg

Jag har exakt likadant om jag söker på det fullständiga datornamnet, i ditt fall "server". Dock fungerar mitt nätverk förträffligt :)

Varför får man två svar?
Kan detta orsaka en konflikt i nätverket?
Vad är det i datorn med namnet server som ger två olika namn/söksvar?
Jag inbillar mig att det kan ställa till problem i identifikationen av nyss nämnda dator!?
Jag nämnde inte förut att alla OS är xp pro.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Vad gäller netbios så är den helt okänslig för stora och små bokstäver. Detta skulle inte gå om du kör i en domän med fullständig dns, eftersom en maskin ska ha ett unikt namn. Det spelar ingen roll i övrigt eftersom resten går på MAC-adressen, vilken är unik. Men med netbios kan det bli knas. Döp om maskinen, eller kör ip-adressen om det nu är störtomöjligt att byta namn.

Jag tackar för ert engagemang. :)

Nu till den allvarligare delen av min fråga:

Datorn som kallas server tappar ibland kontakten med nätverket. Dvs, datorn syns fortfarande som en nätresurs men när man vill arbeta mot den får man upp meddelandet att det är felaktig sökväg till datorn.

Detta kan hända ett par tre gånger per dag men det kan oxå gå en o enhalv dag utan att något fel uppstår.

Nätverket i övrigt fungerar som det skall. Alla andra resurser kan nå varandra inklusive från dator med namn server. Man kan även komma ut på internetet från datorn med namn server.

Är det någon som vet hur man kan lösa problemet?

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Hur många datorer har du och är det inte så att två har registrerat namnet "server"? (vilket naturligtvis inte är att rekommendera)

I nätet är nio datorer och en nätverksskrivare. Alla datorerna har unika namn.

Fangorn skrev:

Datorn som kallas server

Är det en riktig server eller vad kör du för OS på den?

xp pro

Då är det inte så konstigt att den säger ifrån efter ett tag. Det är troligtvis gränsen för tio anslutningar. Skall du ha en maskin som agerar server så är det ett riktigt server-operativ du behöver ha på den.

Medlem sedan mars 20012 635 inlägg

SirPeter skrev:

Då är det inte så konstigt att den säger ifrån efter ett tag. Det är troligtvis gränsen för tio anslutningar.

Är det normalt att datorn hänger sig då?
Man får göra en manuell omstart med strömbrytaren för annars fastnar den i läget när det står "Avslutar Windows".

wooster skrev:

Nope

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

wooster skrev:

Man får göra en manuell omstart med strömbrytaren för annars fastnar den i läget när det står "Avslutar Windows".

Detta orsakas oftast av drivrutiner som håller handles öppna. Använd msconfig och försök hitta den som orskar problemet.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
116 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)