webForumDet fria alternativet

Vad är det som händer när jag kopplar in routern?

Nätverk

13 svar · 468 visningar · startad av bassebhu

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg
Frågan#1

Hej alla glada!

Jag har återigen problem med routern. Förstår inte varför det ska vara så bökigt!!

Routern har jag för att dela upp anslutningen till två datorer här hemma. Måste den då byta ut 700 inställningar?

När jag kopplade in routern fick jag i stället för ett tilldelat ip av bredbandsbolaget ett lokalt ip under tcp/ip i systeminställningarna.

Varför? Jag kan surfa fortfarande, men ingen kan koppla till min ftp-server numera när jag har routern inkopplad. Jag vet hur man loggar in på routern men vad är det jag ska ändra där?

Har även haft problem med skickning/mottagning av filer på msn och icq så det kanske är liknande fel?

En liten förklaring till hur routern jobbar mottages gärna också ;) Det är en dlink för övrigt.

Tackar!!

Mvh,

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Det publika ip-numret har din router istället för din dator. Routern i sin tur delar ut ip-nummer till dina lokala datorer precis i sin ordning. För att folk utifrån skall kunna nå din dator måste du göra en port-forwarding i routern. Antingen kollar du i routerns manual hur man gör eller så gör du en sökning i detta forum så bör du hitta en hel del trådar om hur man gör det.

ok. portforwarding låter vettigt :)

återkommer när jag kör fast ;)

yeah! det verkar funka! :) bara en sak. kommer åt ftp-servern från IE, men inte från ftp-progam. har testat två program samt en polare testade också. bara genom IE. eller man kommer åt servern men den ger upp efter "getting file list". bara 3 mappar däri så. iofs tre aliasmappar men det ska ju inte spela nån roll =/

någon som har nån liten idé? säkert pytteproblem. :)

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

router o router det är ju NAT som är "boven" :stud

Medlem sedan maj 20031 472 inlägg

Har dom testat passiv mode och har du confat passiv mode?

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Re: Vad är det som händer när jag kopplar in routern?

bassebhu skrev:

Routern har jag för att dela upp anslutningen till två datorer här hemma. Måste den då byta ut 700 inställningar?

Trevligt att du har en "bredbandsrouter" för att skydda dig, men du vet om att du får upp till 5 ip-adresser av B2, vilket gör att du kan koppla in upp till 5 datorer till B2 mha en vanlig switch?

/red: Att köra en ftp-server bakom en brandvägg är inte roligt eftersom man måste öppna så många portar, se denna text: http://www.gunnard.se/network/ftpserver-firewall.phtml

det funkade tillslut. var mitt ftp-program transmit som inte ville =/ fick upp det i explorer och i fetch. en kompis på pc kom också in sen.

det spelar ingen roll om jag öppnar lite portar hoppas jag. det är ingen publik server jag driver. bara så man kan lägga upp om man skulle behöva. testar mest och det gick ju tillslut :)

bassebhu skrev:

det spelar ingen roll om jag öppnar lite portar hoppas jag.

Du bör bara öppna de portar som skall användas. Varje öppen port är en väg in till din dator.

Medlem sedan dec. 20011 978 inlägg

Hur tar man reda på vilka portar ett visst program använder?

Man kan testa: netstat -a

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Jag har listat några program här: http://www.gunnard.se/bbbfaq/

hehe ytterligare ett problem. stängt av anonym login, men upptäckte att inloggade kan radera filer =/ mindre bra.

hur kan jag ta bort detta fula privilegium? :) kör mac os x server med hjälp av PureFTPd Manager om det kan hjälpa...

tackar :)

Medlem sedan sep. 200285 inlägg

Har inte PureFTPd Manager en FAQ eller hjälpsida? 9)

Med all sannolikhet har du satt fel rättigheter på dina användare och de kataloger de får köra. I ServUFTP hade jag kunnat peka ut vart du skall kolla men har inte ens sett PFTPdM.

Kan vara att du sätter det på filnivå men det verka underligt. Kolla i användarnas inställningar vilka kataloger de får accessa alternativ på de kataloger du delar ut vilka anv/grupper som får härja i dem.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)