hej.
Jag har två stycke datorer med windows xp pro, varav en är uppkopplad via ett usb modem(spansk version :e).
Sen har jag även en D-Link Dl-804 mellan dessa två datorer.
Nu är bara problemet att från min dator(den som inte är uppkopplad via usb modemet) inte kommer ut på internet.
Nätverket ser ut att fungera precis som det ska, bortsätt från att man då inte kan använda internet.
Kollar man under nätverksanslutningar så ser man att min dator har hittat internet-anslutningen på den andra datorn, men konstigt nog fungerar det inte ändå.
Nån som har nått tips på vad man kan göra?
Jag är fan helt värdelös när det gäller nätverk, så all hjälp uppskattas värkligen! :moose
Om du bara har två datorer, varför ha en router mellan dem som stör?
Om du skall ha en router så sätt den direkt efter modemet och konfigurera det rätt så får du full funktion på båda datorerna.
Annars kan du enklast göra en Internetdelning och köra med en korsad kabel mellan datorerna.
Grejjen är det att jag skall kunna koppla in en dator till sen som också skall dela på samma anslutning.
jag skulle dock kunna sätta en korsad kabel som en nödlösning tills vidare, om det nu inte va så att den ligger 3 mil härifrån och jag vill få igång internet nu på min dator för att kunna jobba osv.
(Vi har nämligen flyttat och fick just adsl linan idag.)
Om du skall ha en router så sätt den direkt efter modemet och konfigurera det rätt så får du full funktion på båda datorerna.
Om jag förstått det rätt så har du kopplat så här:
usb-modem <-> dator <-> router <-> dator
Om modemet är usb-anslutet till datorn så fungerar inte SirPeters lösning eftersom routern inte har någon usb ingång.
På routern koplar du in datorerna på LAN kontakterna, inte WAN kontakten, då fungerar den som en vanlig switch, sedan konfigurerar du "internet delning" på den datorn som har modemet.
Däremot har adsl modemet ett RJ45 uttag så kopplar du enligt SirPeters förslag.
Modem <-> Router <-> datorerna.
Modemet kopplar du in på routerns WAN kontakt och datorerna på routerns LAN kontakter.
På routern koplar du in datorerna på LAN kontakterna, inte WAN kontakten, då fungerar den som en vanlig switch, sedan konfigurerar du "internet delning" på den datorn som har modemet.
Inaktiveras dhcp-servern i routern så fort det inte är något anslutet på wan-porten? Så är det inte på min router i alla fall (förvisso inte en d-link, men ändå).
shibby!! efter många om och men så har jag nu lyckats få till det. felet låg i inställningarna på de båda datorerna, det hade upstått en liten ip konflikt mellan routern och dator nummer 1...
Tack för hjälpen i alla fall, det gjorde susen sa musen! :moose
258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25