webForumDet fria alternativet

Går att logga in hos Telia, men kommer inte vidare.

Nätverk

4 svar · 295 visningar · startad av Kristianstad

Medlem sedan dec. 2002841 inlägg
Frågan#1

Hej!

Hjälper en vän med att installera ett nätverk (wlan för övrigt, men tror inte att det ska ha betydelse i denna fråga).

Personen har Telia ADSL och en router. Allt ska vara rätt kopplat. Efter att ha jobbat i åtskillda timmar har jag lyckats komma till http://10.0.0.6 . Telias inloggningsuppgifter kommer fram och det går att logga in. Telias "Logga ut"-fönster kommer dessutom fram.

MEN! Jag kommer inte längre. Jag kan inte surfa vidare. Ingenting fungerar. Kan heller inte pinga någon. Precis som om det var en brandvägg i vägen. Jag har ingen mjukvarubrandvägg (XP:s är frånkopplad) och routerns brandvägg är inte konfigurerad.

Kan tillägga att jag har testat att sätta en dator direkt ifrån modemet till datorn och där funkar det utmärkt.

Vad ska jag göra?

Medlem sedan juni 2001845 inlägg

Kolla så att routern får DNS'r med i DHCP-lånet.. kan du pinga på ip-adress föresten?

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Stängt av proxy?

Medlem sedan dec. 2002841 inlägg

Hej!

kan du pinga på ip-adress föresten?

Nej, jag kan inte pinga 10.0.0.6, men jag kan gå in med webbläsaren.

Kolla så att routern får DNS'r med i DHCP-lånet..

Hur kollar jag det? Hur ska det vara om det är korrekt?

Stängt av proxy?

Det finns ingen proxy inställd i Internet-alternativ->Anslutningar->LAN-inställningar.

Medlem sedan juni 2001845 inlägg

Kristianstad skrev:

Hur kollar jag det? Hur ska det vara om det är korrekt?

När jag surfar till min router så finns det en status-sida med vilken ip-adress och sådär man har blivit tilldelad. Där borde det finnas nått i stil med Primary och Secondary DNS och där ska det stå ip-adresser.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)