webForumDet fria alternativet

trådlöst nätverk, fildelning funkar ej

Nätverk

3 svar · 326 visningar · startad av Proj

Medlem sedan maj 200456 inlägg
Frågan#1

Har nyss installerat ett trådlöst nätverk hemma bestående av en trådlös router (D-Link DI-624+) och tre st trådlösa nätverkskort (D-Link DWL-G520+) + ett inbyggt bluetoothkort integrerat i laptopen.
Har efter en del slit fått internet att fungera på alla datorer. Det är nu bara fildelningen inom nätverket som inte fungerar som det ska.
Sitter nu på laptopen och mixtrar. Här ser jag varken mig själv eller de andra datorerna i nätverket. Samma sak är det på en av de tre stationära datorerna. På de två andra datorerna funkar det - nästan. De ser sig själva, varandra och laptopen, men inte den tredje stationära datorn. De kan se varandras filer, men inte laptopens. Dubbelklickar man på den kommer ett fönster upp med texten: "Nätverkssökvägen kan inte hittas".
Har Win 2000 prof. på alla stationära och win XP Home edition på laptopen.

Klurigt, eller hur?

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Brandvägg i vägen?
Hur länge väntar du (det kan ta tid innan allt dyker upp)?

Medlem sedan maj 200456 inlägg

Hur ser man om det är en brandvägg i vägen? Har ingen mjukvarubrandvägg installerad på någon av datorerna.
Det har varit såhär sen vi installerade nätverket (igår), så det borde i så fall dykt upp vid det här laget.
Är inte så haj på detta med nätverk. Har du några tips jag kan använda för att felsöka?

Medlem sedan jan. 2004527 inlägg

Hallooo

Hur gör du för att dela filerna då? Mappar du upp dom i utforskaren?

Har du samma inloggningsnamn och lösen på de datorer som fungerar ihop, men annorlunda på de andra?

321 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
195 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)