webForumDet fria alternativet

nå, server bakom router

Nätverk

9 svar · 344 visningar · startad av Mc Fetto

Medlem sedan nov. 20022 355 inlägg
Frågan#1

Jag har en di-514 router, och har en testserver som jag kör lokalt. men nu vill jag testa den utåt..
Jag har satt dmz till det ip på den burk som har servern.

JAg når servern lokalt från andra datorer, men när jag försöker köra genom telias ip så får jag upp den inloggning som krävs när man vill administrera routern. Skriver jag i namn o lösen så skiter det sig endå... vad kan man göra?

r: det är en tomcatserver som snurrar om det gör ngn skillnad.

Medlem sedan sep. 2000780 inlägg

Testat att stänga av webbgränssnittet ut mot internet?

Hur gör jag detta?

testade nu även att komma åt servern utifrån (ej lokal dator) och då fick man tcp error direkt utan ngn inloggningsruta!

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Varför kör du dmz mot servern? Är det inte smartare att bara öppna portarna till de tjänster som servern tillhandahåller istället?

Gein skrev:

Varför kör du dmz mot servern? Är det inte smartare att bara öppna portarna till de tjänster som servern tillhandahåller istället?

smartare och smartare ;) beror ju på hur lite jag kan om nätverk :) Men om jag gör det, känner routern av vilken lokal ip som förfrågan ska till?

Det anger du. T.ex om du har en webbserver så öppnar du port 80 mot det lokala IP din server har.

HTTP 404 - File not found :(

Då verkar du ju komma åt servern iaf? Finns det någon fil att visa? ;)
Kolla i webbloggfilen på servern för att se om det var din webbserver som kastade ifrån sej det meddelandet.

hittade inga loggar, då jag kör tomcat genom JBuilder, är antagligen ngn inställning i programet som jag inte hittar..

Vet inget om den mjukvaran men det verkar iaf som om trafiken går in till servern iaf.

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)