Om jag har ett wlan kort med uteffekt på 19 dBm, och en anntenn på 18 dbi, och en sladd som tar bort 2 db, blir då uteffekten 35 dBm alltså enligt min matte 3,1 W, eller blir uteffekten fortfarande 19 dBm, alltså knappt 100mW?
Alltså blir denna kombination olaglig?
19 dBm wlan kort
Antenn på 18dBi effektiv Gain
Kabel på - 2 dB
Eh, sist jag kollade var det 50mW som gällde för ETSI? (I varje fall i om Du ska kunna använda några antenner - alls)
I teorin så räknar Du korrekt (orkar dock inte kontrollräkna 35dBm=3,1W, men det kan stämma), men får inte överstiga 17dBm på kortet. Dock kommer inte kombinationen med maximal (50mW) uteffekt, den antennen och den kabeln att vara godkänd - antingen får Du lägga på en kabel med högre förlust alternativt minska uteffekten på radion för att komma ner under 20dBm (du skulle hamna på 33 med den kombinationen och 50mW radio).
OM Du ska använda den antennen och den kabeln, så måste Du ner på maximalt 2mW på radion.
Antenna Gain and Power Output—The ETSI regulations specify maximum EIRP as 20 dBm.
Since this includes antenna gain, this limits the antennas that can be used with a
transmitter. To use a larger antenna, the transmitter power must be reduced
so that the overall gain of the transmitter, plus the antenna gain,
less any losses in coax, is equal to or less than +20 dBm.
Men hur sänker man uteffekten på wlan kortet? Har ett Linksys WMP11...
På linksys specifikt har jag inte den blekaste, kolla i kontrollprogramvaran om det följde med någon sådan - annars är egenskaperna på kortet under enhetshanteraren ett hett tips.