webForumDet fria alternativet

2 Routrar efter varandra?

Nätverk

7 svar · 545 visningar · startad av joonas

Medlem sedan juli 200135 inlägg
Frågan#1

Tjenare!

Jag har en liten fråga är det möjligt att koppla en routers wlan ingång till en föreliggande routers vanliga utgång?

Anledningen är att jag vill koppla min vanliga hem PC via ett bredband som också används till en hemmakontors PC med säker anslutning via värsting router.

Det behöver inte finnas nån brand väg eller liknande i första routern.

MVH
viZion

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Ja det är möjligt. Antingen konfigurerar du så att du använder den första routern och stänger av routingfunktionen i den trådlösa eller så sätter du upp så att du har separata nät men då har du lite mer att tänka på så det första alternativet är enklare.

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Flyttas från PC.

ok

JO men nu är det så att ingen av routrarna är trådlös, går det ändå eller?

Varför måste man stänga av routing funktionen?

Ja det går ändå, då blir den andra som en vanlig switch. Att jag trodde att det handlade om en trådlös beror på att du skrev wlan i ditt inlägg och det är ju trådlöst. ;)
Som jag skrev så behöver du inte två routrar men du kan ha det om du vill ha separata nät.

Medlem sedan jan. 2004527 inlägg

Kan du inte använda någon av portarna i "värsting"-routern till din andra PC också då?

Nix, anledningen är att den så kallade "värsting routern" ägs av ett företag och då har jag inte tillgång att öppna någon port så jag kan använda ftp.

Men om du kopplar in din router efter den andra routern så har du ju inga öppna portar utåt ändå.

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)