webForumDet fria alternativet

Kan en ISP stänga av vissa portar by default?

Nätverk

6 svar · 728 visningar · startad av Nunchako

Medlem sedan juni 200169 inlägg
Frågan#1

Hej!

En kompis till mig har precis skaffat bredband (Bahnhof genom MKBnet i Malmö). Innan hade han ADSL hos Glocalnet. Jag ska beskriva proceduren för hur man ansluter sig första gången för det är kanske väsentligt för att förstå problemet:

MKBnet (ett stadsnät som ägs av hyresvärden MKB) har dragit installationen. Hemma hos kompisen finns bara ett RJ45 uttag, inget modem behövs. Man måste logga in hos dem och registrera sig (kostar 995:- som engångsavgift). Man har fortfarande ingen tillgång till internet alltså.

Genom MKBnet väljer man sen en bredbandsleverantör. Han valde då Bahnhof och fich surfa direkt. Varje gång man startar internet så funkar det utan att logga in sig.

Nu till problemet. Min kompis är beroende av ett chat program, som supporten på Bahnhof inte hört talas om (inte heller WF har jag märkt). Det heter PALTALK. Nu kan han inte logga in på Paltalk alls. Vi har testat två olika datorer som fungerade innan med adsl utan framgång.

Jag misstänker att antingen MKBnet eller Bahnhof stänger av dem portar som programmet behöver ha tillgång till.

Incoming: TCP 2090, 2091, 2095
UDP 2090, 2091
Outbound: TCP 5001-5020, 8100-8700
UDP 8100-8700, 1024-2500

http://www.paltalk.com/PalTalkSite/support/network/networksup.html

Supporten kunde inte lösa problemet och kompisen (som inte kan ett dugg om datorer) vill ha sitt gamla adsl tillbaka. Men då är det jag som måste gå igenom hela eländet. Jag har fått hjälp tidigare här på WF, så föhoppningsvis får jag det nu också.

tack på förhand!

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Få fatt i nån vettig på supporten som vet vad dom pratar om.

Helt dött alltså..

Jag har försökt pinga datorn i fråga. Får bara timout..
Han har ingen brandvägg, bara XPs vanliga på.
Jag mejlade till supporten och gav dem länken till denna tråd.. har inte fått någon reaktion än..

Finns det någon från Malmö här som har MKBnet och vill vara snäll och installera Paltalk och testa om det går? För mycket begärt kanske..

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

Han har ingen brandvägg, bara XPs vanliga på.

Är det ingen brandvägg?
Kontrollera gärna vilka portar som är öppna på http://www.grc.com (shieldsUP!). Prova sedan att stänga av brandväggen i XP och kör samma test. Finns det antivirusprogram installerade? Är dessa igång? Prova att stänga av dessa och se om det fungerar bättre.

Tack Brimba för ditt svar!

Jo, det är en brandvägg, men jag antog att den inte är tillräcklig. Det finns ju bättre, hårdvaru- och mjukvarusådana. T. ex ZoneAlarm och Kerio Personal Firewall (som jag själv använder).

Jag skannade datorn innan med en online tjänst. Inga portar öppna. Men den letar ju bara efter portar som hackers kan använda.. typ telnet, ftp port..

Antivirusprogram finns installerat, Nortons. Saken är att det är samma konfiguration som användes när kompisen hade ADSL. Då funkade allting väl.

Hur är det med ping? jag vill testa från min dator till hans. Ska det inte gå att pinga när måldatorn har Windows brandvägg på?

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

Jo, det är en brandvägg, men jag antog att den inte är tillräcklig.
Ska det inte gå att pinga när måldatorn har Windows brandvägg på?

Visst kan man kanske vilja ha en mer avancerad brandvägg än den som finns i XP, men den gör ju ändå sitt jobb.
Om du bara har aktiverat brandväggen rätt uppochner så tillåter den inte inkommande pingförfrågningar. Om du däremot går in på inställningarna för brandväggen och klickar på fliken ICMP och sedan bockar i "Tillåt inkommande ekobegäran" så skall du få ett svar tillbaka när du pingar den.
Prova gärna.

Men den letar ju bara efter portar som hackers kan använda.. typ telnet, ftp port..

Njae, det finns såklart olika. Men GRCs ShiledsUP! klarar även av att söka på valifria portar. Jag har även en scanner på min sida. https://www.brimba.nu (Säkerhet -> Portkontroll -> Hård kontroll). Denna tar dock väldigt lång tid, men du kan ju alltid prova den.

Saken är att det är samma konfiguration som användes när kompisen hade ADSL. Då funkade allting väl.

Det är detta som talar kraftigt emot att det är brandväggsinställningar eller antivirus eller något annat.

Men jag tycker att du skall kontakta supporten igen och fråga om de har stängt portar eller hur det fungerar.
Det som även kan vara intressant att veta är om han har en publik IP-adress nu direkt till sin dator eller om den är icke-publik.
Gå till kommandoprompten och skriv "ipconfig /all". Vad får du fram då?

Det håller på att lösa sig nu, hoppas jag.
MKBnet support sa att felet ligger i swicharna och att de har felanmält det till det företag som installerade dem.

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)