Den bärbara datorn kommer troligtvis att ha ett trådlöst närverkskort i sig när jag köper den, kommer kommunikationen att fungera bra mellan den och routern oberoende av märke? Eller är det bättre om jag har ett nätverkskort från SMC som tillverkat routern?
Den här tänker jag köpa och använda som min internet gateway + trådlös accesspunkt. D-link vann bäst i test och bästa budgetval (inte just denna artikel dock) i Mikrodatorn sist. Bästa hembrandvägg vanns även av en D-link så deras nya produkter kan nog anses vara riktigt bra...
* 108 Mbit/s om du använder "Super G" nätverkskort.
* 11G standarden (54Mbit).
* 11B standarden
Tänk på att den hastigheten du uppnår i praktiken är ca 60% av maxhastigheten så det kan vara värt att satsa på en av de snabbare standarden som finns...
Jag skall ställa min sons dator c:a 20 m ( + 2 tunna tegelmurar )
från 11g routern ( linksys)
och undrar om någon vet om det finns nackdelar med
USB adapter (burken har USB 2 ) istället för PCI .
Är antennen på PCI mycket bättre ?
Jag tycker att det är lite skönt att slippa skruva , men sonen vill
ha felfritt tillgång till Battlenet etc .
( han är 10 bast )
Tacksam för tips .
Svårt att säga, tegel är inte direkt kända för att låta radiosignaler passera fritt.
Eftersom ett pci-kort oftast har en bättre antenn än en USB modul så påverkar detta förstås till pci-kortets fördel. Dock kan en bra USB modul fungera lika bra som ett dåligt pci-kort så det beror helt och hållet på.
Det man egentligen kan göra är bara en sak, testa. Få det på öppet köp om du kan och testa helt enkelt. Kolla signalstyrka och dylikt.
255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2