webForumDet fria alternativet

dns-fel (kanske!)

Nätverk

4 svar · 259 visningar · startad av doggelito

Medlem sedan juni 20003 076 inlägg
Frågan#1

har ett problem:
jag har 1 st. brandvägg, 1 st. webbserver samt en klientdator.
servern och klientdatorn är skyddad bakom brandväggen.

när jag sedan försöker surfa till en sida på servern från klientdatorn så får jag en timeout och en felsida visar dns-error.

dock, surfar jag till sidan från en annan dator utanför brandväggen så får jag upp min webbsida.

varför funkar det inte innanför???
dns-fel, brandväggsfel, iis-fel, eller vad?

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Det är inte den korrekta lösningen men du kan ju alltid fixa till host-filen i klientdatorn för att peka mot servern.

Medlem sedan jan. 2003573 inlägg

Tillåt mig gissa att Du försöker surfa mha DNS-posten som innehåller det publika IP-nummret för webservern. Det kommer isåfall resultera i nat-loopback, vilket oftast inte fungerar så bra. Antingen får man implementera dns-doctoring i brandväggen (om den supporterar det) eller så får man implementera en intern DNS-struktur eller så får man som SirP säger använda hosts-filen.

/M

Medlem sedan juni 20003 076 inlägg

mlundbom skrev:

Tillåt mig gissa att Du försöker surfa mha DNS-posten som innehåller det publika IP-nummret för webservern

Ja, det är serverns ip.

Att ändra i host-filen är inget alternativ då det finns ett antal fler klient-datorer.
dns-doctoring???

Det är som så (glömde skriva med detta, sorry!) att webbsidan pekar på en extern dns-server som i sin tur vidarebefodrar till servern bakom brandväggen.
Brandväggen är en watchguard.

Medlem sedan jan. 2003573 inlägg

Betvivlar att Watchguard klarar av det - men det kanske kan vara värt att kolla upp.

Annars kvarstår bara alternativet med en intern DNS-struktur.

/M

250 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
116 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)