Installerade om en dator hemma idag.
In med trådlöst nätverkskort, klick-klicketiklick - Men OJ! Det var ju inte mitt trådlösa nätverk :o
Vad skulle ni göra. Jag bara kopplade ifrån och anslöt till mitt.
Men jag känner att man kanske borde ta reda på vem det är och kanske upplysa om att vem som helst kan ansluta och surfa via honom/henne.
Du kan ju alltid prova att ansluta till nätet och skicka ett net send meddelande till hela arbetsgruppen. Förhoppningsvis har han åtminstonde en burk i nätet som är igång och får meddelandet.
.. annars får du väl sätta igång och knacka dörr helt enkelt :OO
Använd hans uppkoppling som backuplina om din egen går ned. Det är knappast ditt ansvar att lära dina grannar hur deras tekniska prylar fungerar. Om man köper sig en trådlös accesspunkt så får man väl läsa in sig på vad som bör säkras upp.
För övrigt så finns det många som inte bryr sig, trots att dom mycket väl vet hur man bör skydda sig, jag känner flera stycken som har helt okrypterade WLAN uppsatta. Märkliga individer :).
I min lägenhet får jag in tre andra nät varav två är okrypterade, den ena av dom verkar dock ha MAC-adressfiltrering men den andra är vidöppen, så när jag får lust att surfa på Chello istället för mitt Bostreamabbonemang så är det bara att slå över, bekvämt :)
Re: Grannens wlan helt öppet - vad skulle ni göra?
Jon skrev:
Men jag känner att man kanske borde ta reda på vem det är och kanske upplysa om att vem som helst kan ansluta och surfa via honom/henne.
Om du med enkla medel kan identifiera vem det kan tänkas vara tycker jag helt klart att det är hedervärt om du åtminstone gör dem uppmärksamma på problemet. :)
Instämmer med närmast ovanstående. Tänk så här: Ifall jag har ett säkerhetshål som kan innebära att min ISP stänger av mitt konto pga att kontot missbrukas (spam m.m) så vore jag tacksam över att bli uppmärksammad på detta så att jag kan åtminstone försvåra för utomstående att utnyttja mitt säkerhetshål. Och varför inte bemöta andra som man själv vill bli bemött? :)
Att det sen inte existerar fullständigt säkra lösningar är en helt annan sak, då detta bara verkar vara ett fall av okunskap eller lathet.
Det är knappast ditt ansvar att lära dina grannar hur deras tekniska prylar fungerar.
Man kan väl vara snäll? Hört talas om det? Göra saker utan egen vinning, alltså.
Och varför inte bemöta andra som man själv vill bli bemött?
Slutade väl gälla under 80-90-talet någon gång. Nu är det bara me, me, me som gäller. :l
Du, jag är snäll som fan, jag lämnar tillbaka borttappade plånböcker, hjälper av mammor med barnvagnar från bussen och gasar med motorcykeln när småungarna står vid vägen och gör det internationella "gasa-gasa" tecknet med händerna och flinar. Jag har dock inte för avsikt att agera säkerhetskonsult åt grannar som inte kan läsa sig till ens de enklaste instruktioner. Det står tydligt i installationsbladet till de allra flesta accesspunkter HUR man gör och VARFÖR man ska göra det.
Om nu någon ändå kör oskyddat så räknar jag med att dom gör det av egen fri vilja, kanske för att dom är filantroper som vill dela med sig av sin uppkoppling eller något, vad vet jag?
Jag har dock inte för avsikt att agera säkerhetskonsult åt grannar som inte kan läsa sig till ens de enklaste instruktioner.
Nä, jag har förstått det.
Om nu någon ändå kör oskyddat så räknar jag med att dom gör det av egen fri vilja, kanske för att dom är filantroper som vill dela med sig av sin uppkoppling eller något, vad vet jag?
Så om någon glömt låsa dörren när de åkt bort räknar du på samma sätt med att de gjort det av egen fri vilja, och att de inte önskar annat än att du skall stövla in, ta en öl och en macka ur kylskåpet och sätta dig ner framför TV:n?
Jag har ett samvete, därför skulle jag upplysa den som i brist på bättre vetande delat ut sitt nätverk för allmänheten om detta. Det är beklagligt att det finns folk som saknar samvete, och hellre har roligt på andras bekostnad. Det saknar betydelse om man "i vanliga fall" är trevlig och hjälpsam, en god handling uppväger inte en ond.
Råkade ut för någit liknande på Bredbandsbolagets nät i början när dom släpte de
Flera användare som delat ut hela c: med fulla rättigheter
vi gjorde lite av en kul grej att lägga upp mappar o dokument som föklarade problmet och uppmanade personera att fixa sina inställningar
Dock tog inte bredbandsbolaget det lika kul.. Slutade med att dom spärra nätet
269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25