webForumDet fria alternativet

XP gör uppror!!!

Datasäkerhet

6 svar · 276 visningar · startad av somenboll

Medlem sedan sep. 200310 inlägg
Frågan#1

Jag har aldirg tidigare haft någora problem med den version av XP som jag använder (har använt den i över två år). Men när jag ominstallerade min bärbara igår fungerar plötsligt ingenting...

Regedit stänger sig självt, Windows Update fungerar inte och titt som tätt stänger systemet av sig pga RPC Remote Procedure Client eller nåot i det slaget...har aldig hört talas om det!

Är det någon som har några idér om vad jag kan göra åt det?

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Virus, beror på Blaster. Sök i forumet Datasäkerhet så kommer du att hitta en hel del information. :)

Men jag raderar ju hela hårddisken innan...!!!

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

somenboll skrev:

Men jag raderar ju hela hårddisken innan...!!!

That's the krux!
När du installerade en ren installation av xp så har du inte de senaste säkerhetsuppdateringarna installerade (logiskt nog). Blaster utnyttjar ett hål som en av uppdateringarna täpper till. Du får blaster så fort du kopplar upp dig (om du inte har brandvägg/senaste uppdateringarna) i princip. Som sagt, sök på blaster i forumet datasäkerhet (dit jag förövrigt flyttar den här tråden nu) så kommer du få information om hur du blir av med skiten.

Men om jag slänger in panda innan jag kopplar upp mig borde det väl gå bra?

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

somenboll skrev:

Men om jag slänger in panda innan jag kopplar upp mig borde det väl gå bra?

Ja, förutsatt att det är uppdaterad (och det gör du via internet, lite moment 22 ;) )
R:patch mot blasterbuggen:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=sv&FamilyID=2354406C-C5B6-44AC-9532-3DE40F69C074

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Om den där lilla dialogrutan som vill döda explorer och starta om datorn dyker upp gör följande:
1. Start-knappen.
2. Kör.
3. shutdown -a [Enter]

Slå på brandvägg och uppdatera datorn asap.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)