Det existerar inget ofelbart os. Anledningen till tråden är att upplysa xp-användare om att de bör vara försiktiga och iom enkelheten som elakartad kod kan köras på deras maskiner, lär det väl inte dröja innan nya virus/maskar dyker upp.
Ja jag vet att det finns andra alternativ än Lindows men det liknar windows mest och verkar bäst på att emulera windows spel etc.
Själv kör jag FreeBSD och det fungerar bra, dock fungerar inte de spel och vissa program som jag använder i FreeBSD.
Jag vet att inget OS är ofelbart (förutom debian ;) ) men det jobbiga är att windows inte fixar problemet i tid utan bara väntar..
Så vitt jag har förstått det har inte andra lyckats reproducera det omtalade problemet än. Men jag sökte kanske lite slarvigt.
Jag har inte heller sett nånstans att fler skulle gjort det, men å andra sidan har jag inte sett att någon försökt och misslyckats heller ;)
Det handlar om svagheter i implementationen (mer eller mindre enkla designmissar) som egentligen går i samma stil som så många andra 'hål' som framkommit löpande. Genom att manipulera storleken i fil-headern mot verklig storlek skapas en bufferoverflow som öppnar för att skicka in en pekare till valfri (och elak) kod som körs istället. Det mer eller mindre graverande med denna är att det gäller explorer.exe och inte nån liten funktion i IIS eller liknande.
Så jag tror inte att det är ett bra val att ignorera allvaret i detta, även om det mot förmodan inte blir mer än en rapport på bugtraq :)