webForumDet fria alternativet

Virus?

Datasäkerhet

5 svar · 244 visningar · startad av Proton

Medlem sedan okt. 2000242 inlägg
Frågan#1

Hej,

Har drabbats av ett skumt fel på en Windows 2003 server samt en XP-dator.

Båda slutar att fungera/svara när man loggat in. Man kan inte starta något program eller stänga av datorn. I felsäkert läge fungerar allt mycket bättre.

Jag har F-Secure antivirus med senaste uppdateringen men den har inte asgt något.

Vad händer???

/Johnny

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Vad har du installerat den senaste tiden på maskinerna?
Har du provat att starta dem utan antivirus?
Vad finns det för program på maskinerna?

Jag har avinstallerat F-Secure på båda datorerna och efter det går allt i normal takt. Igår uppdaterade jag virusskyddet från F-Secure på båda maskinerna. Men det borde väl inte ha med det att göra? Just nu kör jag en online anti-virusskydd för att se om den hittar något.

Vad ska jag göra sen? Vad är det som gjorde att F-Secure segade ner allt? Vill inte köra utan virusskydd!

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Byt AV-program? :)

Jag tappade för länge sedan förtroendet för F-secure.

Mmm, det var nog droppen detta haft en del problem innan. Det är inte första gången F-secure har klickat men tycker att den är smidig så det är mest därför jag har behållt den.

Denna gång har jag lagt ner 5-6 timmar av omstarter,felundersökningar, informations-letande m.m. pga av F-Secure och det håller inte....

Så vad rekommenderar du för AV?

Den ska fungera med Windows 2003 Server vilken har det vanliga köret igång dock är det ingen e-post-server. AV ska även funka bra med XP Pro.

/Johnny

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Jag föredrar McAfee. Särskilt i kombination med ePO-servern som vi kör på jobbet. Men det finns andra bra produkter. Eller ska man kanske skriva mindre dåliga? ;)

http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&forumid=85&threadid=95601

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
120 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)